søndag 17. august 2014

En smakebit på søndag. Barn 44.


Barn 44 Tom Rob Smith

Sitter på toget mellom Oppdal og Trondheim. Har vært på hytta sammen med to gutter på 8 og 13 i helga. Da må jeg bruke tida til å tenke over hvilken smakebit jeg skal velge i dag. Har med boka "Barn 44" av Tom Rob Smith. Er kommet til side 110. Velger en smakebit fra denne. Dette er en thriller fra et grusomt diktatursamfunn i Sovjet på femtitallet. Et paranoid samfunn der alle passer på alle.
"Styrte, undergrave eller svekke sovjetmakten. Det var det hele: Et knippe elastiske begreper som kunne tøyes og føyes slik at de kunne anvendes på alle, fra partitopper på høyeste nivå til  ballettdansere, musikere og pensjonerte skomakere. Selv de som arbeider innenfor Ljublankas vegger og holdt dette fryktens maskineri tikkende, kunne ikke vite om ikke systemet en vakker dag ville sluke dem også."
Gleder meg ikke til å fortsette lesingen, men det så spennende og "grusomt" interessant at jeg må ta den fram igjen i kveld.
(Er spent på om bildet av boka legger seg inn. )

8 kommentarer:

  1. Ingen bilde, men fin smakebit :) Du leser alltid spennende bøker, og jeg noterer meg igjen en ny tittel. God togtur, jeg gleder meg til å kjøre tog fra Bergen til Oslo om noen uker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk lagt til bilde etter at jeg kom fram til Trondheim! Blir så tamt uten bilde, syns jeg.

      Slett
  2. Tack för smakbiten. Den boken tyckte jag var riktigt bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du lest den? Trodde det var en "vanlig" thriller da jeg lånte den, og oppdaget grusomheten fra virkeligheten etterpå!

      Slett
  3. Denne ligger her og jeg har hørt at den var grusom, så jeg har ikke orket å begynne på den. Men kanskje hvis den også er tilstrekkelig spennende så vil det gå bra :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boka er grusom men svært interessant. Stalintida og tida etterpå var umenneskelig.

      Slett