mandag 25. august 2014

Litterær hagefest på Adrianstua i Trondheim

Satt søndag formiddag og tittet i gjennom innlegg fra bloggere som hadde smakebiter av bøker på Maris flotte side En smakebit på søndag. Og der skrev Anita på Artemisias verden at hun skulle på litteraturtreff på Adrianstua på Ringvebukta i Trondheim. .Det fristet, og tilfeldigvis var jeg i Trondheim akkurat da, og kunne faktisk ta en tur. Så spennende! Og selvfølgelig traff jeg Anita der også, og Randi i .reading randi . Så koselig å få en litterær opplevelse sammen med dem.
Nåværende beboer av Adrianstua er Mathias R.Samuelsen og Maren Berg Grimstad. Ros til dem for et flott arrangement!

Her noen glimt fra hva jeg fikk med meg.

                                        Tore Reich serverer hvalkjøtt stekt i kokegrop i bakken

Mange som vil smake!

Nina E.Grøntvedt leser fra ungdomsboka si


Jørgen Brekke forteller om sin siste krim

Johanne Kristiansen redegjør for masteroppgaven sin om bokanmeldelser

Representanter fra Trøndelag Teater forteller om oppsettingen av Adrian Posepilt

Debutant Tora Seljebø leser egne dikt .Bra!

Anna Kleiva leser også dikt . Nydelig og gripende.
 
Arrangøren Mathias R.Samuelsen leser også egne dikt. på "trøndersk"
 

Agnes Ravatn i avslappet intervju om sitt forfatterskap



Aina Basso leser fra boka som kommer i høst

Markus Lanto, svenske som har gjort trønder av seg.



Anne B.Ragde kommenterer den nye boka om sin mor



Mye folk og god stemning!


Adrianstua, var Kristian Kristiansens bosted. Jeg har skrevet om hans diktsamling "Liljer i et blekkhus " tidligere. Han har blant annet skrevet Adrian Posepilt, en trilogi, som skal settes opp på Trøndelag Teater i høst.
Jeg fikk ikke med meg første del på programmet, men kom da  Nina E. Grøntvedt las fra den nye ungdomsboka om Oda.
Treskulptør og kokk Tore Reich, stilte ut kunst i trærne og laget mat til alle som ville smake. Det ble servert hvalkjøtt stekt i kokegrop i bakken, stekte poteter og pepperrotsaus og gauksyre. Nydelig. Lyrikerne Tora Seljebø og Anne Kleiva og las egne dikt. Bra. Stipendiat Johanne Kristiansen hadde den beste mastergradoppgaven på NTNU i 2013, og hun fortalte om sitt arbeid der hun skrev om bokanmeldelser i England etter den franske revolusjonen fram til i dag. For meg et høydepunkt da Jørgen Brekke fortalte og las fra boka "Doktor Fredrikis kabinett".

Dagens gjest var Agnes Ravatn, som ble intervjuet av Kristine Fridhaug, et svært lettlivet og fint innslag. Agnes Ravatn kommer med boka " Operasjon sjøldisiplin" nå.  Dette har indirekte ført til at  Ravatn holder på med ny roman, gledelig! Aina Basso las fra den siste boka si, "Finne ly", som kommer nå i høst. Gleder meg til den. Likeså gleder jeg meg til den nye boken til Anne B.Ragde, "Jeg har et teppe i tusen farger", som også kommer i høst. Som vanlig et spennende intervju med en alltid blid forfatter. Da jeg syns at "Arsenikktårnet" er den beste boka hennes, der hun skrev om sin "gale" familie, tror jeg den siste boka, som handler om hennes mor, blir bra.
Møte med forfatteren Markus Lanto var også interessant. Musiker og forfatter med boka "Bruken av gjedde".

En dag som gjorde godt i sjela.

9 kommentarer:

  1. Så heldig at du var på rett sted til rett tid, sånt er veldig gøy å få med seg :) Kjempefine bilder, kjekt å lese om. Jeg flyr til Værnes på fredag, så jeg kommer nok til å sitte på flyet å drømme om at det er et bokbad jeg skal på og ikke en 70 års dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en flott opplevelse. Jeg har ikke hatt anledning til å delta på slike arrangement tidligere, så dette var fint å få med seg.

      Slett
  2. Det hørtes ut som en virkelig fin dag. Så hyggelig at du var i Trondheim til rette tid! Bildene var flotte, det er rart men det er noen forfattere jeg egentlig ikke vet helt hvordan ser ut. Så da er det greit med bilder :-)
    Ønsker deg en fin dag, Åslaug!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at det er fint å "møte" forfatterne utenom boka også. Håper jeg kan få med meg flere hagefester i framtida.

      Slett
  3. Så fint et innlegg og så hyggelig å treffe deg.:) Har ikke rukket å skrive innlegg selv, men når jeg gjør det skal jeg linke til ditt og Randi sitt..
    Ang de lyrikerne, så er vel Kleiva og Seljebø- omvendt , hvis du skjønner.. navnene under bildene må byttes om, slik jeg huske det.. Kleiva hadde noen veldig sterke dikt.:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for sist og takk for skyss! Koste meg skikkelig hele dagen. Fint at du oppdaget feilen min! Har rettet den opp nå.

      Slett
    2. Så bra! Her er mitt innlegg, omsider: http://artemisiasverden.blogspot.no/2014/08/litterr-hagefest-i-ringvebukta-i.html#more

      Slett
  4. Så kjekt dette så ut og du var skikkelig heldig som var på rett sted til rett tid. Aina Basso sin ny bok blir et "Must" for meg denne høsten. Mange flotte bilder og et fint innlegg :-)

    SvarSlett
  5. Mange fine bilder og flott reportasje......

    SvarSlett