søndag 19. oktober 2014

En smakebit på søndag. (81). Maorienes sang

 
Mari i bloggen Flukten fra virkeligheten gir oss hver søndag sjansen til å gi en smakebit fra en bok vi leser, eller skal lese. Men i dag er det astridterese som er vikar for Mari, så her vil du finne flere smakebiter.astridterese.


Jeg har akkurat begynt på boken "Maorienes sang" av Sarah Lark, en frittstående fortsettelse av boka "Den lange, hvite skyens land". Dette var en av de beste bøkene jeg las sist år, så forventningene er store. Romanen er fra New Zealand på slutten av 1800-tallet. Det var på denne tiden innvandringen dit blomstret.
Sarah Lark er tysk, bosatt i Spania. Hun har vært guide i New Zealand noen år, og har derfor skrevet disse romanen fra et land som fasinerte henne.

Maorienes sang


Smakebiten er fra første side i boka:
"Er De Mrs.O`Keefe?"
William Martyn så forbløffet på den rødhårete, spedlemmede jenta som tok imot ham i resepsjonen på ensjonatet. Karene i gulgruveleiren hadde sagt at Helen O`Keefe var en eldre dame, en slags kvinnelig drag som var begynt å sprute ild etter hvert som hun ble eldre. På Miss Helenes pensjonat hersket det et strengt regime, sa de."
Jeg gleder meg til å lese denne kolossen av en bok, 700 sider. 

20 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten, synd att de inte finns översatta till svenska.

    SvarSlett
  2. Jeg har holdt på med denne en god stund nå. Det er så mange norske forfattere som presser seg frem, så når boken ikke fenger 100% så har jeg latt meg avlede. Jeg likte også den forrige veldig godt, men denne gangen blir det litt for gjennomsiktig, og jeg leser med følelsen av å ha lest det før . Skal passe på å få meg en lang leseøkt til uken, og se om det gjør susen :)

    SvarSlett
  3. Fint omslag. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Har denne og den forrige boken liggende men det spørs om det blir tid nå før jul, mye norsk som skal leses og fordøyes fremover. Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag, Åslaug.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten! Handling från en fascinerande plats och en tid - slutet av 1800-talet - som allra särskilt intresserar mig. :)

    SvarSlett
  6. Låter spännande, det är alltid kul att läsa om ställen långt härifrån :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  7. Det låter som en bok som jag skulle gilla. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke fått lest noen av dem, men det er bøker som virkelig frister til lesning. Jeg liker veldig godt bøker fra 1900-tallet, så den historiske perioden skulle også passe godt :-) (Min mann sier han kan hjelpe deg med bloggen, jeg sender meld til deg på Facebook). Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for god hjelp fra din mann! Klem til dere begge.

      Slett
  9. Låter som en spännande tid och miljö att läsa om. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  10. Det låter som en intressant bokserie. :)

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten, det var en författare jag inte lagt märke till förut.

    SvarSlett
  12. Jättefint omslag. Kul med en författare som jag inte kände till. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett
  13. Har läst den första och tyckte väl att den var okej, om än ganska förutsägbar, men känner mig inte sugen på en fortsättning. Men tack för smakbiten, kul att få en liten glimt :)

    SvarSlett
  14. Tack för smakebiten :) Verkar vara bra.

    SvarSlett
  15. Jeg har den forrige på vent, og den ble liggende fordi den er tykk og meningene sprikte.. Jeg er også veldig på å lese norske 2014-bøker for tiden, så andre ting ligger på vent.. Spent på å høre om du liker denne også.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har funnet ut at jeg tar en pause i den, etter 100 sider. Skal lese flere norske først, jeg også.

      Slett
  16. Høyrest ut som ei spennande bok.

    Gratulere med ny flott header :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk hjelp av mannen til Astrid Terese! Fint med hjelpsomme mennesker!

      Slett
  17. Flott smakebit, denne boken gleder jeg meg til å lese :)

    SvarSlett