tirsdag 27. januar 2015

Boken på vent (66)


Siterer hva Beathe sier på sin blogg: "I denne tirsdagspalten  setter jeg fokus på bøker jeg skal lese, dette kan være bøker som har blitt stående i bokhyllen en god stund uten å ha blitt lest eller det kan være bøker jeg nettopp har oppdaget. Har du bøker du vil børste støv av eller har du nettopp oppdaget en bok du har lyst til å snakke om så må du gjerne være med du også."

Min bok på vent i dag må være en av de to jeg ikke har lest av de nominerte til Bokbloggerprisen:: Ida Jackson: Hitler, morfar og jeg.

Siterer fra omtale fra forlaget:
Ida Jackson er barnebarnet til Per Pedersen Tjøstland - SS-mann, frontkjemper og redaktør for den nasjonalsosialistiske ukeavisen Germaneren. Hun fikk vite om morfarens bakgrunn ved en tilfeldighet.
"Morfar, Hitler og jeg" handler om hvordan hun måtte se familien sin - og seg selv - i et helt nytt lys. Hun lar leseren bli med på en reise inn i det ideologiske universet til Germanske SS Norge, kanskje den mest ekstreme organisasjonen i norgeshistorien. Forfatteren bruker det personlige for å formidle norsk krigshistorie på en ny måte. Og hun bruker møtet med fortidens ekstremisme for å forstå ekstreme strømninger i dag.

7 kommentarer:

  1. Jeg er en av de som også ikke har lest denne ennå, gleder meg veldig til å ta fatt på den :) Men først skal jeg lese Unnskyld av Ida Hegazi Høyer, som jeg heller ikke har lest. Bare dumt jeg begynte å se litt på en annen bok igår, og vips var jeg oppslukt av den. Jeg er god å planlegge, men dårlig å følge opp mine egne planer, hehe :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Denne boken må jeg bare få lest, altså. Håper den snart kommer på vent i bokhylla mi også ;)

    SvarSlett
  3. Høyres ut som ei interessant bok! Er hermed inkludert i mi mentale venteliste...

    SvarSlett
  4. Denne har jeg lest men ikke rukket å skrive om ennå, men nå tenker jeg at jeg leser den igjen på samlesingen før den blir skrevet om

    SvarSlett
  5. Dette er en meget god bok. Jeg fikk her forklaringen på hvordan mennesker kan bli ekstremister. Ida forklarte hvordan det var mulig å bli nazist, og sammenlignet det med egne erfaringer. Jeg har ikke lest noen som har klart å forklare meg det slik at jeg forstod det før. Ønsker deg en fin dag, Åslaug!

    SvarSlett
  6. Kjemepesterk bok! tror du vil like den.:)

    SvarSlett