tirsdag 10. mars 2015

Cilla og Rolf Børjlind: Svar daggry

Svart daggry

Dette er tredje boka Cilla og Rolf Børjlind har skrevet sammen. Jeg har ikke lest de to andre, så dette er mitt første møte med de to populære krimforfatterne.

Olivia har hatt et sabbatsår og er nå igjen i politiet, Sammen med Tom Stilton, som mistet stillingen som etterforskningsleder ved politiet etter en tidligere sak, stårr hun overfor en makaber mordsak. To små fargede barn er brutalt drept. Det kan se ut som om drapet har rasistisk bakgrunn.

Saken fører dem fra Skåne til Stockholm og videre ut i skjærgården.  
Her møter vi en sterk høyreekstemistiske gruppe som gjennomfører brutale hatforbrytelser. 
"På veggen rett overfor ham hadde noen sprayet 2488 i en svart ring. Han visste hva det betydde. 14 sto for de fjorten ordene: "We must secure the existence of our people and future for white children."  8 sto for den åttende bokstaven i alfabetet: H, og to åttetall var det samme som Heil Hitler. Tallene varmet ham. de viste at nasjonalsosialismens tanker begynte å slå rot overalt, og han tenkte på Anders Breivik med takknemlighet."
Opprullingen av mystiske hendelser i et kollektiv som eksisterte for mange år siden viser seg å ha sammenheng med barnedrapene, og kriminalførstebetjent Mette Olsæter får hovedansvaret for saka. Da det viser seg at flere ting blir knyttet opp mot den saka Stilton sist sto overfor, og ikke klarte å løse, blir han aktivt med i etterforskningen, uten at han er gjeninnsatt i stillingen.

"Svart daggry" er en lettlest og drivende spennende krim. Her ligger det dagsaktuelle samfunnsproblemer, som fremmedfrykt og netthets. Hovedpersonene står fram på en måte som gjør at en identifiserer seg med dem, og liker dem.  Her er det ikke mange dødpunkt, og det er ingen selfølgeligheter som gjør boka kjedelig. Mange oppklaringer til slutt gjør det hele komplett.

Gyldendal
2015
415 sider
Oversatt av Kjell Jørgen Holbye
Bokmål

3 kommentarer:

  1. Så bra at den var bra. Jeg har tenkt å lese de to første bøkene til Børjlindparet før jeg leser denne. Men jeg har såpass mye krim liggende at jeg lurer på om jeg får tid til det :-) (Feil, tid har jeg selvfølgelig - lyst er det vel jeg mener!)
    Jeg liker å lese krim i riktig rekkefølge, det er egentlig derfor :-)

    SvarSlett
  2. Liket Springflo veldig godt,og nummer to har samlet støv i hylla en stund.. må lese den før jeg leser denne.. Godt de holder koken.:)

    SvarSlett
  3. Fin omtale - ser ut til at du likte denne bedre enn jeg gjorde.....linker til deg.

    SvarSlett