tirsdag 19. januar 2016

To bøker av Lucinda Riley: De syv søstre og Stormens søster

De syv søstre av Lucinda Riley (Innbundet)

Da har jeg lest disse to bøkene av Lucinda Riley, og må bare si at det gikk fort i forhold til alle sidene. Tilsammen 1124 sider. Kan ikke si at det så stor litteratur, men den griper leseren. Iallefall grep den tak i meg. Alle de fengende ingrediensene er med. Vakre, rike mennesker med i utgangspunktet alt de kan ønske seg, men likevel er de på søken etter et bedre liv. Her er det både lykkelig og ulykkelig kjærlighet, ofte en ond svigermor og en far som nesten ikke er tilstede. Store, vakre gods, seilbåter i greske farvann, Rio og Paris.

Det starter i Genève, i det vakre slottet Atlantis . Her vokser det opp seks søstre, alle adoptert fra ulike deler av verden. Faren kommer hjem med dem på rekke og rad, og overlater oppveksten til en snill og oppofrende kvinne, Maina, som blir en slags morsfigur for dem. De har alle fått god utdannelse, og er selvfølgelig både vakre og flinke. Nå møtes de i Geneve fordi faren er død. Han etterlater seg en anvisning på en armillarsfære (et astronomisk instrument oppfunnet 284 år f.Kr!), til et sted hvor de er født, og et brev til hver av dem. Det er opp til hver av dem å finne ut om sitt opphav.

.I "De syv søstre" er det Maia som reiser til Rio de Janeiro for å finne sin bakgrunn. Hun er oversetter, og skal møte en brasiliansk forfatter der. Han er selvfølgelig en flott mann, som blir til stor hjelp for henne i letingen etter sin familie. Og nå får vi en eventyrlig historie om oldemoren Izabela som blir tvangsgiftet inn i en aristokratisk familie. Men hun har allerede møtt den hun elsker, en fransk billedhugger fra Montmartre. Han er blant annet medhjelper til Heitor Da Silva Costa og skulptøren Paul Ladowskisom står bak Kristusstatuen i Rio.
Dette blir det spenning av, romantikk og sjalusi. Lettlest og koselig.


Stormens søster av Lucinda Riley (Innbundet)

Så over til bok nr to. Først nå skjønte jeg at Lucinda Riley har planlagt å skrive en bok om hver av de seks - eller det er vel sju?-  søstre. For navnene til de syv søstrene er tatt rett ut fra astromytologi fra sjernebildet Pleiadene. I denne boka er det Allys historie vi får høre.  Ally er en habil seiler, og deltar i større regattaer. Hun møter sin store kjærlighet i seilermiljøet, Theo, en gresk gutt, som hun gifter seg med. Men han omkommer i en havseilas, og hun mister all lyst til å fortsette med å seile. Hun velger å følge farens veiledning via armillarsfæren, og reiser til Norge. Hun har tidligere vært en dyktig fløytist, og via musikkmiljø leter hun etter sine forfedre, Anna og Jens Halvorsen. Vi følger Ally gjennom en ny spennende oppdagelsesferd, der hennes tippoldemor, som var en kjent sangerinne, møtte Edvard Grieg og ble en del av hans  kunstnerkrets. Og Peer Gynt blir en gjennomgangsperson i forfedrenes liv. 
Jeg velger å ikke røpe hva som skjer, det får andre lesere finne ut av.

Begge bøkene er delt inn i kapitler, der fortid og nåtid veksler. Dette gir handlingen en fin framdrift som jeg liker. Og jeg må innrømme at jeg liker å lese slike bøker innimellom, og nå var jeg akkurat "in the mood", etter flere krimbøker. Lucinda Riley poengterer at bøkene hennes handler om kultur og historie, først og fremst kvinnehistorie. Det er vel derfor romanene hennes blir noe mer enn romantiske kioskbøker. Iallefall syns jeg det er interessant at hun fletter inn musikere, billedhoggere og malere i bøkene om De syv søstre. Det fører til at jeg må inn på nettet og lese mer om disse personene.

Jeg kommer sikkert til å lese videre om hvordan det går med søstrene, og finne ut av mysteriet om den sjuende søsteren, som ingen vet noe om. Her har Lucinda Riley virkelig lagt opp til å fange leserne noen bøker framover!

Og forsidene på bøkene er som forventet: En dame med ryggen til - mot vakker natur. Kanskje en ny vri hadde gjort seg? (Ser for meg helt andre illustrasjoner).

Cappelen Damm
2015 og 2016
Bok 1 535 sider
Bok 2 590 sider
Oversatt av Benedicta Windt-Val
Bokmål


1 kommentar:

  1. Den damen med ryggen til har blitt en klassiker. Du er en tøffing som sluker begge de to første bøkene på rappen! Jeg var så heldig å overvære Lucinda Rileys lansering av bok nr. 2 i Grieghallen i forrige uke. For en dame, hun sjarmerte meg i senk :)
    Jeg har også lest og likt begge bøkene og venter med lengsel og spenning på bok nummer tre, hvor det er Star og England som er hovedfokus.

    SvarSlett