mandag 1. februar 2016

Karsten Alnæs: Du kommer i dag


Anders, 62 år, har vært en vellykket arkitekt, og ligger nå på pleiehjem etter et slagtilfelle. Han er delvis lammet, og klarer ikke å snakke så mye. Han forlot sin kone Karen, og deres to barn, for tyve år siden. Han hadde forelsket seg i en kollega, Cicilie, som var mer spennende, yngre og attfaktiv. Han har ikke tenkt særlig mye på den opprinnelige familien i disse åra, da han og Cecilies arkitektfellesskap har ført til stor suksess, og de har vært bosatt i København.
Den som nå sitter ved siden av senga på pleiehjemmet er Karem. Hun stiller opp hver dag, til trass for det store sviket. Etter hvert som Anders kommer seg, går tankene tilbake til alt det som var positivt og godt, og han dtømmer om et nytt liv sammen med Karen.
"Jeg trener meg til til tilbakekomsten, til fødselen. Den fortapte sønn skal komme hjem til våren, og da må han vite hva en pergola er. Kanskje skal Karen og jeg reise til Syden en gang og drikke vin under en pergola?
Dette er en lettlest, men tankevekkende fortelling om hvordan et menneske, som har sett at livet bar tatt han igjen, oppdager at han på mange måter har levd et liv uten tanke for andre enn seg sjøl. Sine nærmeste har han ikke ofret en tanke, ikke på Karen og barna, og etter hvert barnebarna, men heller ikke Cecilie.  Han reflekterer over det livet han har levd, og  oppdager at det Karen ga ham var ærlighet, ømhet og omtanke, en form for kjærlighet han nå oppdager at han har savnet. Men er det for sent å få denne erkjennelsen nå, når livet kanskje snart er over? Er det en lengsel etter det uoppnåelige?
En vakker og poetisk bok om tanker etter et langt liv. Og om kjærlighet.



Aschehoug
2015
204 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Heisann.... jeg er medlem av byens Det kvindelige Læseselskab og får med meg alle forfatterbesøkene, og det gjør meg frustrert over å ikke få satt av tid til å lese alle bøkene de skriver. Det er jo snakk om prioritering - og da får jeg bare ha det så godt.... og ta til takke med en innlevelse brakt fram av forfatterene selv. Kanskje jeg en dag tar fatt på bøkene! En blogg som din, vil hjelpe meg å velge rette bøker! God lesing ;:OD)

    SvarSlett