torsdag 28. januar 2016

Fioly Bocca: Piken fra Piemonte





Kort, kort omtale. Jeg holder på å pakke for å reise til varmen før Tor kommer og blåser oss bort.

En italiensk debutant har skrevet en vakker kjærlighetshistorie fra Torino. En underholdende roman, der vi møter en ung jente, Anita, som er forlovet med en sjarmerende mann som blir "elsket" av alle, inkludert foreldrene hennes. Men etter hvert skjønner vi at han er litt for mye opptatt av jobben sin, og mindre av Anita. Og da en mann, som virker svært kjent for henne, dukker opp på toget en dag, blir hun revet med i hans eventyrlige fortellerevne og magiske historie. Romanen er også en fortelling om forholdet mellom Anita og moren, som har uhelbredelig kreft. 

Jeg likte denne enkle kjærlighetshistorien, da den var litt annerledes. Kan ikke akkurat sette fingeren på hvorfor, men sjøl om den ikke er godt skrevet, inneholder den mange momenter som gjør den leseverdig. Brevskriving mellom hovedpersonene er en av dem. Romanen er ikke den store litteraturopplevelsen, men da jeg er uhelbredelig Italia-frelst, så jeg har lett for å falle for romaner som har handlinger derfra. Og her er det mye vakkert og rørende.
 
Må enda en gang poengtere at omslaget kan gjøre mye med førsteinntrykket av en bok. Hvorfor alle disse kvinnene med ryggen til leseren? Blir lutlei dem!

 Tine har skrevet mer utfyllende om boka.




tiden forlag
2015
192 sider
Oversatt av Birgit Owe Svihus
Omslag ved Terese Moer Leiner
Bokmål

3 kommentarer:

  1. Jeg leser denne nå, faktisk. Veksler mellom å kose meg og gremmes.

    SvarSlett
  2. Så gøy at du likte boken, god tur til varmere strøk :)

    SvarSlett
  3. Så fin omtale. Jeg skjønner heller ikke hva det er med disse damene med ryggen til, det må da gå an å fornye seg litt ;) Håper du har det fint i varmen og at ikke "Tor" gjorde alt for mye ugangn hos dere :)

    SvarSlett