onsdag 23. mars 2016

Karl Ove Knausgård: En fryktelig skjønnhet (Essay)

I dagens Klassekampen er det et svært interessant essay som handler om hvordan en hjerneoperasjon kan skje mens pasienten er våken. Karl Ove Knausgård har vært med hjernekirurgen Henry Marsh, som utfører disse operasjonene. Henry Marsh har skrevet boka "Do no harm", og da Knausgård las denne boka tok han kontakt med legen for å høre om han kunne være som observatør ved en slik operasjon.

Essayet handler om to operasjoner i Tirana, der Knausgård møter Marsh og teamet hans før, under og etter operasjonene. Under operasjonen får han komme helt inntil pasienten for å se inn i pasientens hjerne:
"Legen tok et steg til side, og jeg bøyde meg over mikroskopet.
Å gud.
Et landskap åpnet seg foran meg. Det var som om jeg sto på toppen av et fjell og så utover et sletteland, dekket av lange, buktende elever. I den andre enden av sletten steg flere fjell opp, imellom dem var det daler, og i en av dem bredte en enorm, hvit isbre seg ut. Alt blinket og glitret. Det var som omjeg hadde blitt flyttet til en annen verden. Det var som om jeg befant meg på en annen kant av universet. En av elevene var lilla, de andre var mørkerøde og landskapet de gled igjennom var i underlige fremmed farger.....
Jeg hadde aldri sett noe så vakkert, og da jeg rettet meg opp og tok et steg tibake for å overlate plassen til legen igjen, var øynene mine for et øyeblikk slørete av tårer."Wellcome Library.
Essayet er illustret av Charles Bell (1774-1842). Han var en skotsk kirurg og nevrolog, og tegningene hans er samlet og digitalisert av


Bildet er fra artikkelen i Klassekampen, og viser en av pasientene, Gjinovefa Merxira under en av operasjonene.

Fantastisk interessant!
 

1 kommentar:

  1. Jeg liker Knausgård veldig godt. Leste hele Min kamp bøkene for noen år siden, og Om høsten leste jeg i fjor, men foretrekker Min kamp og jeg skal lese flere bøker av ham:) Jeg liker det direkte og nøkterne skrivestilen hans:)

    Virker som et underlig prosjekt dette, men Knausgård kan det med å teste sine skriveferdigheter:)

    God påske:)

    SvarSlett