fredag 11. mars 2016

KOSMORAMA Trondheim internasjonale filmfestival

Jeg er innom i byen (Trondheim) for å passe barn denne uka, og oppdaget at denne flotte filmfestivalen er i gang. Et eldorado for en filmelsker! Jeg kunne akkurat nå tenkt meg å være fri som fuglen og gått på kino hele dagene, men sånn er bare ikke virkeligheten. Festivalen byr på mange godbiter av filmer fra mange land, her deles ut priser, her er debatter og seminarer, utekino og kulinarisk kino. Og "Den kulturelle skolesekken" og Psykologidager har også fått plass.

Jeg får med meg disse filmene denne gangen:

"Min datter, min søster" med Francois Damiens, Finnegan Oldfield og Mounir Margoum. Fransk film som handler om å lete etter en datter som forsvinner og gifter seg med en muslim. Her handler det om radikalisering, fattigdom, intoleranse, kjærlighet, ensomhet og skyld. Bra film.

Min datter, min søster


"Carol" med Cate Blanchett og Rooney Mara. En britisk film som ble Oscarvinner i år. Filmen handler om to modige kvinners kjærlighet til hverandre.



 

 

 

 

 

 

"Spotlight" med Mark Ruffalo, Michael Keaton og Rachel Mc Adams. USA-produsert film. Den handler om overgripssaker i den katolske kirke, med bakgrunn i en sak i Boston. Også Oscarvinner.

"Stabukker" med Sigurdur Sigurdsson, Theodoe Juliusson, Charlotte Bøying   Islandsk svart komedie . Jeg vil heller si en realistisk tragedie. Handler om to brødre og naboer som ikke har snakket sammen på 40 år. Varm og rørende. Islands Oscar-kandidat, har vunnet flere priser.




The Revenant, med Leonardo di Caprio ogTom Hardy. Di Caprio fikk Oscar for sin rolle her. Filmen er inspirert av en sann historie, der en mann som er skadet av bjørn klarer å komme seg igjennom en grusom ferd i villmarka. Han drives framover ved tanken på sin indianske kone, og med tanken på å hevne seg på han som forlot ham døende i villmarka. En tøff film, med fantastiske flotte natubilder fra en kalde vinteren i ødemarka.

















Så og på jorden med Frida Hallgren, Niklas Falk og Jacob Oftebro. Dette er oppfølgeren til Så som i himmelen, som jeg syns var en nydelig film. Det var dette også på sin måte, et fint møte med mange av personene fra den første filmen. Her handler det om den kraften musikk og dans har. Både rørende, trist og humoristisk, og med mange overdrivelser som en bare må overse. Jeg koste meg.


Så og på jorden



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar