fredag 18. mars 2016

Lucinda Riley: Den italienske jenta

Lucinda Riley har skrevet mange spennende og underholdende romaner, og Den talienske jenta er en av dem. Denne ble skrevet for mange år siden, men hun har plukket den fram igjen, pusset litt på den, og gitt den ut på nytt.

I sentrum for fortellingen er Rosanna Menici. Hun vokser opp i Napoli, som datter av fattige, strenge og arbeidsomme foreldre.  Hun har to søsken, den vakre Carlotta og den stillfarne broren Luca. En familievenn er operasangeren, Roberto Rossini, og Rosanna har svermet for han siden hun var lita jente. Rosanna har en vakker stemme, og da denne blir oppdaget får hun et stipend for å komme seg inn på operaskoler.  Den store drømmen er å synge på La Scala, helst sammen med Roberto. Hun og Roberto oppdager at de betyr alt for hverandre, og Rosanna rives med i et hesblesende kjendisliv.
Men det besettende og strålende operalivet har sin bakside, da Roberto alltid har kvinnetekke, og hemmeligheter kommer etter hvert fram i dagen. Rosanna må velge mellom karriere og familie som trenger henne, noe som fører til at hun må ofre sin store kjærlighet.
"Gud har gitt deg talent, men med talent følger ansvar, avgjørelser som kan være vanskelig å ta. Det er bare du som kan avgjøre om du er modig nok til å ta dem. Valget er ditt."
Jeg har alltid litt ambivalente følelser når jeg leser slike romantiske underholdningsromaner, for jeg må innrømme at jeg blir "fanget", sjøl om jeg kan forutse det meste som kommer. Det er ikke tvil om at Lucinda Riley klarer å skrive underholdende og medrivende fortellinger om hemmeligheter, skandaler og kjærlighet. Hun vet hvordan hun skal holde leserens oppmerksomhet, og jeg fikk problemer med å legge fra meg boka. Og det fine med slike lette bøker er at de  fenger deg der og da, og så er du ferdig med den når siste side er lest.

Cappelen Damm
2014
464 sider
Oversatt av Elisabeth de Corral
Bokmål

1 kommentar:

  1. God anmeldelse:) Boka virker interessant, men er redd for at det er chic lit? Er ikke redd for å prøve meg på forskjellige sjangre for jeg har blitt flink til å utvide horisonten de senere årene. Anmeldelsen gjorde meg i hvert fall nysgjerrig:)

    SvarSlett