fredag 15. juli 2016

Boka jeg måtte gi opp! Jakob Wegelius: Morderens ape

Morderens ape av Jakob Wegelius (Innbundet)

Dette er en bok som ble tildelt Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2015.

Fra forlaget: siterer jeg:
"Det er natt i Lisboas havn. I gasslyktenes skinn løper en mann for livet. Hans navn er Alphonse Morro og han bærer på en hemmelighet som mektige krefter til beskytte for enhver pris.
Forfølgeren nærmer seg. Og tar ham igjen. Kampen er over på noen øyeblikk. Morro faller over kaikanten og forsvinner i elven Tejos svarte strømmer.
Snart hviskes det i natten om at et mord har blitt begått. Men det spres også et annet og enda mer skremmende rykte: et sted blant havnekvarterets gater og smug gjemmer det seg en gal og blodtørstig menneskeape.
Det er morderens ape."

Dette er boka jeg har begynt på og gitt opp. Det er sjelden dette skjer. Las de obligatoriske 100 sidene, og ble litt interessert da handlingen de føsret sidene var lagt til Lisboa og Alfama, bydelen der fadosangen står i høysetet. Den har jeg opplevd der en gang, en stor opplevelse! Men etter hvert fant jeg ut at dette ikke interesserte meg på noe vis. Joda, kan skjønne at forfatteren er kritikerrost, for han skriver bra og har en utrolig fantasi. Men som sagt. Jeg har levert den tilbake til biblioteket, uten at den ble lest ferdig.

Cappelen Damm
2016
525 sider (100 lest)

3 kommentarer:

  1. Ikke ofte jeg hører deg si at du har gitt opp en bok. Ser du for deg at en i målgruppen som bryr seg katten om fadosang og Lisboa, kanskje kan like den, eller er den dårlig skrevet i dine øyne? Har selv reagert flere ganger på at bøker som får jeve priser ikke lever opp til "sitt rykte" når jeg skal lese den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er nok både morsom og spennende for de som liker en ape som skriver dagbok og båtliv og tøffe menn. Bildene som illustrerer er også greie nok, men jeg liker ikke så mye fantasi og tulliball. Las ikke nok til å kunne bedømme den i sin helhet. Jeg er jo ingen tilhenger av science -fiction eller fantacy heller. Sjøl om den nok ikke passer inn der. Som ungdomsbok - sikkert OK for noen.

      Slett
  2. Dette er vel på en måte en eventyrhistorie, litt fantasy, litt barnebok, litt ung-ungdomsbok, litt oppdagelsesreise osv. Helt klart en fordel hvis man lar seg begeistre av usannsynlige eventyr, og ikke behøver et grundig fundament av realisme ;o)
    Jeg er nok ikke spesielt overraska at den ikke falt i smak hos deg, men sjøl likte jeg den veldig godt!

    SvarSlett