tirsdag 5. juli 2016

Eling Pedersen: Høst

Høst av Erling Pedersen (Innbundet)

Jeg kom over denne boka på eBokBib, noe jeg er veldig glad for. For etter mye krimlesing i det siste ble dette en leseopplevelse med stille ro og fred, vakker og til ettertanke.
Vi blir kjent med en gammel mann som nå er kommet på institusjon, i eldreleilighet. Men han finner ingen glede lenger, og isolerer seg fra venner og datteren, som ofte komer på besøk. Han er realistisk, og ser på denne leilgheta som siste holdeplass i livet. Men tankene flyr, og går særlig tilbake til det som har skjedd i livet hans, og hendelser som har preget han fra barndommen og fram til nå. Mange av disse minnene er fra sæterveien og opp til Høgvarden. Fjellet var alltid det stedet han fant ro i sinnet. Han har en gang bestemt seg for at han vil dø på fjellet.

På eldresenteret  sitter hjemmehjelperen Britta, som han helst vil kalle Anneli.
"Anneli hadde det ikke like travelt som de andre. Hun kunne sitte. Helt stille satt hun på stolen, og noen ganger var han ikke sikker på om hun egentlig fantes eller bare var noe han innbilte seg."
Anneli har evnen til å lytte, og han forteller henne om hendelser og tanker han har om eget liv slikt som ingen andre kjenner til. Hun hjelper han gjennom drømmen om å komme opp på fjellet igjen. Gjennom dialogen med Anneli blir vi innviet i hvordan livet hans har vært, både på godt og vondt. 
Den siste tiden vet han ikke helt hva som er drøm og virkelighet, men oppgjørene med fortida, sammen med Anneli, gjør godt, og han kan endelig komme seg opp på fjellet en siste gang.

Dette var en nydelig liten bok om livet og døden og kjærlighet til fjellet. Og den handler om oppgjør med fortid og noe en angrer på.  En liten perle jeg gjerne anbefaler videre. 
Andre som har lest boka er Berit

Aschehoug
2015
210 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

3 kommentarer:

  1. Så fint at du kom over denne- takk for påminnelsen om en vakker leseopplevelse, og takk for link ;o)

    SvarSlett
  2. Etter forrige leseopplevelse som var et tips fra deg, lytter jeg når du kaller en bok for en perle. Som du vet liker jeg fjellet, så denne må jeg se om jeg finner på eBokBib. Hørte nettopp med min mann om padda var med på ferie, og den skal vist ligge i bilen et sted, så da er det håp. Lite lesing og mye tur disse første dagene av ferien, men det roer seg nå når vi har landet på Snåsa hos svigers for noen dager.

    SvarSlett
  3. Heisann! Jeg er imponert over alt hva du får lest og etterpå "anmeldt" til glede for oss bloggere. Det er en glede til tross for at det meste aldri vil bli lest i bokform av meg!
    Ha fine lesedager framover ;:OD)

    SvarSlett