mandag 18. juli 2016

Simona Ahrnsted: Frihet og fangenskap



Etter at jeg las romanen "Bare én natt" av Simona Ahrnsted, ble jeg veldig nysgjerrig på de historiske romanene hun har skrevet tidligere. Derfor lånte jeg "Frihet og Fangenskap" på biblioteket. Og jeg må innrømme at den falt i smak.
Det startet i desember 1880 i Stockholm. Beatrice Löwenstram, som er vokst opp hos onkelen sin og hans familie da hun mistet foreldrene sine, møter den beryktede nordmannen Seth Hammerstaal i Operaen. De fascineres av hverandre, og etter hvert krysses deres veier ofte. Beatrice er intelligent og frimodig,og stikker seg ut blant kvinnene som stort sett lar seg underkaste av mannen. Seth er en av Sveriges rikeste menn, og lar seg ikke styre av regler og konvensjoner. De to bør passe som hånd i hanske, men det oppstår selvfølgelig massevis av forviklinger og misforståelser. Kanskje i meste laget. 

Dette er en typisk gammeldags kjærlighetsroman, slik den skal være. Her er det romantikk, lengsel og begjær, kropper som brenner, intriger, skuffelser og sorg. Her er det praktfulle 1800 talls drakter og herlige karakterer. Og det store spørsmåle er: får de hverandre til slutt?  

At Simona Ahrnsted er blitt sammenlignet med Jean Austen, skjønner jeg. Hun skriver lett og godt, og så spennende at du ikke klarer å legge fra deg boka, knapt svare når noen snakker til deg. Og konklusjonen må selvfølgelig bli at størst av alt er kjærligheten.

Vil du drømme deg bort noen timer, les Sveriges romandronning, Simona Ahrnsted.

Vega forlag
2012
442 sider
Oversatt av Solveig Moen Rusten
Bokmål


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar