onsdag 3. august 2016

Colim Tóibín: Marias testamente


Colm Tóibín (f. 1955) er en av Irlands fremste forfattere og har vunnet en rekke priser for sitt forfatterskap, som teller romaner, noveller, skuespill og essay. For tiden er han aktuell med filmatiseringen av romanen «Brooklyn» på norske kinoer.

Det er Maria som forteller historien Hun er enke og bor nå i  Efesos i Tyrkia. Hun er blitt en aldrende kone. To av de tidligere vennene eller disiplene  til Jesus ønsker at hun skal fortelle historien om Jesu siste dager slik hun husker den. 
"Jeg husker for mye; jeg er som luften en vindstille dag når den holder seg i ro og ikke slipper noe fra seg. Slik verden holder pusten, holder jeg minnene inne."
Men Maria husker ikke Jesus som de forventer av henne. Hun husker han som fraværende og verdensfjern. Han samlet mislykkede rundt seg, Hans uttalelser om å være Guds sønn avviser hun. Miraklene han gjør har hun ingen sans for, og hun mener at hans oppførsel bare fører til oppvigleri og bråk blant befolkningen. Hennes beste minner er fra Jesu barndom, da hun gikk i synagogen sammen med han og faren. Som snart døende sier hun til de to som forventer at hun skal komme med minnene sine:
" "Jeg var der", sa jeg. "Jeg flyktet før det var over, men dere ville ha vitner, så jeg er et vitne, og jeg kan si dere nå, at når dere sier at han frelste verden, så vil jeg si at det ikke var verdt det, Det var ikke verdt det."

Forfatteren gir oss et menneske av kjøtt og blod. Hun er ikke lengre den opphøyede, lidende madonna som bøyer seg over Jesu legeme i sorg og smerte, slik vi kjenner henne fra den tradisjonelle framstillinga. Hun er skildret som en mor som er bekymret og tar avstand fra sønnens utradisjonelle liv uten plan for framtida. Han er etter hennes mening en drømmer som ikke klarer å finne fotfeste. Dette har gjort henne sint og lei seg. Hun klarte ikke å være tilstede da sønnen ble lagt i grava, hun flyktet fra det vonde.
Myten om Maria som den salige jomfruen stemmer ikke med Maria i denne historien.

Dette var rett og slett en nydelig bok, et lite testamente som får en til å tenke at sannheten ikke alltid er sannheten. En sår bok om et menneske som har slitt med sin dårlige samvittighet over at hun ikke klarte å redde sønnen sin fra den ublide skjebnen han fikk.
Jeg anbefaler virkelig denne utrolig spesielle og godt skrevne boka.

Beathe har også lest boka.beathesbokhjerte

Forlaget Press
2012
106 sider
Oversatt av Mereet Alfsen
Bokmål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar