onsdag 7. september 2016

Lyset fra al - Andalus og planlegging av tur

Jeg skal foreta en drømmereise i oktober, sammen med mine fire søstre. Fem damer skal innta Malaga og Granada noen høstdager. Jeg har lenge vært fascinert av alle de fantastiske byggverk som finnes etter at berberne, opprinnelig fra syd for Marokko, hersket i Spania fra år 711 og  i mange hundre år. Og også imponert over at de fortsatt er bevart så bra. Middelalderen var ikke bare svart og barbarisk, slik historien ofte framstiller den. Det var ikke bare en bakstreversk og intolerant kultur som rådde. I al-Andalus, (den muslimske delen av Spania), rådde en kompleks og tolerant kultur, med en holdning til livet  og den kunstneriske, intellektuelle og religiøse virksomhet, som førte til oppvekst og produktivitet. Imponerende!  

Det gikk en serie på TV for et par-tre år siden som viste mange av disse flotte bygningene, og etter at jeg så den har jeg hatt et ønske om å få se iallefall noen av dem, som El Alhambra og Moské-katedralen i Cordoba.
For å forberede turen har jeg begynt å lese "Lyset fra al Andalus" skrevet av professor Maria Rosa Menocal.  Det er en historie om hvordan muslimer, kristne og jøder levde sammen i midddelalderens Spania. Trass i både forfølgelser og undertrykking. En spennende historie som jeg gleder meg veldig til å se noe av!



                                                           El Alhambra i Granada

1 kommentar: