søndag 23. oktober 2016

Toni Morrison: Gud hjelpe barnet


"Jeg var ingen dårlig mor, det skal du være klar over, men det har nok hendt at jeg gjorde noe sårende mot den eneste ungen mon fordi jeg måtte beskytte henne, jeg måtte det. Alltid på grunn av hudfargen." Dette er Sweetness sine ord. Hun er mulatt. Hun har fått ei lita helsvart jente, i et USA der svarte enda har få eller ingen rettigheter. Mannen hennes forlater henne, han takler ikke den mørke ungen. Bride, som hun etter hvert kaller seg, vokser opp uten kjærlighet, men utvikler seg til å bli en uforferdet, overmodig og selvsikker forretningskvinne. Dette er en sterk historie om hvordan barnets oppvekst og miljø påvirker hvordan et menneske blir som voksen. Samtidig er det hjerteskjærende historie om rasisme innenfor egne rekker, om en kan si det på den måten. Det handler ikke bare om Bride, men mange barn som lever under omsorgssvikt på grusomme måter.



Fortellerne i romanen er flere. Sweetness, Brides mor er en av dem, og Bride, som er hovedpersonen i historien den andre. Men også en venninne av henne, eksen hennes og en lærer fra barnehagen, som har lidd stor urett på grunn av Brides sterke behov for å vekke oppmerksomhet som barn, kommer til orde. 
Dette var som sagt en roman som grep meg sterkt, og jeg kan ikke annet enn å anbefale den på det sterkeste! Toni Morrison er virkelig en bra forfatter, verdt å lese.
Aschehoug
2016
204 sider
Oversatt av Bodil Engen
Lest som eBokBib



2 kommentarer:

  1. Hm... denne fikk jeg lyst å lese, takk for flott omtale og supert lesetips!

    SvarSlett
  2. Dette er en bok jeg må ta en titt på etterhvert.. :)

    SvarSlett