tirsdag 27. desember 2016

Karine Nyborg: Balladen om den usynlige hånd (noveller)



En novellesamling som ikke falt i smak hos meg. Jeg skrev en liten omtale da jeg las den for en stund siden, og der er den blitt liggende. Men altså. her er noen få ord om denne:

Sju noveller som handler om menneskene i ulike relasjoner, i samarbeid, samliv og politikk. Eksempler: Adam og Susanne drar på bryllupsreise til det perfekte frikonkurransesamfunnet. En mann og en kvinne har nettopp slippet ut av fengslet etter et ran begått for to år siden, og møtes en sur vinterdag i byen. Hva føler de nå? Svik eller kjærlighet?  I novellen "Et menneske er sine relasjoner" leser vi om matematisk utregning i en redningsaksjon fra drukningsdød. En helt merkelig novelle om en mumie, og til slutt tittelnovellen om den usynlige hånda som folk opplevde i en soveby på Østlandet. Her er aldershjemsbestyreren, presten, en guttunge og flere offer for hånda. Og kommunen skal rasjonalisere. 

Alt i  alt må jeg si at dette var nytt og fremmed. Og jeg må bare innrømme at dette ga meg svært lite. Men jeg har helt sikkert ikke fått med meg alt i de ulike novellene. For når det ble for mye matematikk og grafikk, mistet jeg interessen. Og da faller raskt blikket på det skjønnlitterære også bort, dessverre.

ellikken har lest boka og liker den mye bedre enn meg.
 Aschehoug 
2016
158 sider 
Bokmål 
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Jeg må innrømme at jeg er dårlig til å lese noveller. Ha en fortsatt god romjul!

    SvarSlett