tirsdag 25. april 2017

B.A.Paris: Bak lukkede dører (Thriller)

bak-lukkede-dorer-b-a-paris


Dette er en av krimbøkene jeg bestilte på biblioteket før påske, etter at jeg fant anbefalinger et eller annet sted, og nå nærmer det seg bunnen av krimbunken for denne gangen. Det er blitt en del av dem i april.

I "Bak lukkede dører" møter vi Grace, en kvinne i trettiårene, som  møter Jack, drømmeprinsen, i en park en søndag.  Han er perfekt, da han i tillegg til å forgude henne, også er omsorgsfull og snill i forhold til søsteren, som har Downs Syndrom. Da foreldrene deres ikke ser ut til å bry seg så mye, de drømmer om å flytte til New Zealand alene, bestemmer Grace seg for at lillesøsteren skal flytte til henne når hun er ferdig på kostskolen. Da Jack også er enig i dette, blir Grace lykkelig.  Det tar ikke lang tid før de gifter seg, og Jack bestemmer at bryllupsreisen skal gå til Thailand. Men allerede i bryllupet og på reisen oppdager Grace en annen mann. En mann med en dyster og mørk bakgrunn, med onde hensikter.

Vel hjemme i den flotte boligen som Jack har skaffet til dem, ser naboer og venner det perfekte ekteparet. De krangler aldri, Grace serverer de mest fantastiske måltider, Jack viker aldri fra hennes side, og oppvarter henne på alle måter.   Fra utsiden er det et absolutt perfekt forhold.
Det er Grace som forteller historien, delvis i fortid, delvis i nåtid. Allerede på de første sidene i boka skjønner vi at det brygges opp til noe, så her er det spenning fra første stund. Vi aner at noe skrekkelig vil vise seg - og det gjør det.

Dette handler om å leve med en psykopat, flott og vellykket, vakker og sjarmerende utad, grusom og beregnede når andre ikke er tilstede. Et helvete. Det verste er at det finnes slike mennesker, og at noen lever i lignende forhold, uten at omgivelsene skjønner hva som skjer. Heldigvis er ikke alle så infame og jævlige som Jack, men en slik psykologisk thriller får meg til å tenke på hvor sammensatt noen mennesker kan være. 

 B.A. Paris er ikke den første som skriver spenningsroman om en psykopat, og historien er derfor ikke ukjent. Men hun har skapt en skikkelig spennende og nervepirrende thriller som jeg spanderte søndagen på. Vanskelig å legge den fra seg.  Mot slutten fristet det å kikke bak i boka for å se hvordan det gikk, noe jeg ellers aldri gjør, og heller ikke nå gjorde. 
Boka er sammenlignet med Gone Girl, som jeg likte godt, og Piken på toget, som jeg ikke likte like godt, så jeg kan vel kanskje si at den ligger midt i mellom. Liker du en intens og ekkel grøss, anbefaler jeg boka!

Gyldendal
2016
335 sider
Oversatt avJan Chr. Næss
Bokmål
Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar