onsdag 23. august 2017

Britt Karin Larsen: Av lys er du kommet (Roman)

Jeg er vel en av få som ikke har lest noe av Britt Karin Larsen før. Nå bestemte jeg meg for å lese denne frittstående romanen, som delvis også er bygd på forfatterens barndom og oppvekst. Hun var et uønsket barn, med en mor som brukte bjørkeris på den lille jenta, før hun kom til besteforeldrene, der hun vokste opp. Om bestefaren har hun sagt::" Bestefaren min la aldri hånden på noen, han var så snill. Han var ikke misfornøyd med meg. Men den ene gangen jeg hadde lyst til å gi han en klem skjøv han meg vekk. Det var ikke noe klemming i det huset der. Jeg så aldri han og bestemoren min gi hverandre en klem".
Jeg-fortelleren er Anni, en kvinne som har passert de 70. Hun er skilt, og har en datter. Anni vokser opp i fosterhjem. et hjem med tause mennesker og lite kjærlighet og nærhet. Den lille jenta knytter seg derfor til drengen KIndermann, en mann med stor humor og kunstneriske evner. En mann som ser den lille jenta, og tar vare på henne. Men en voksen mann og en lita jente som knytter tette band er mistenkelig, og han blir fjernet fra henne for alltid. Savnet etter han lever hun med resten av livet.
Som voksen ønsker Anni å finne moren sin, hun ønsker å få svar på mange spørsmål den spesielle oppveksten har gitt henne.
Romanen veksler mellom barnet Anni, som ikke har den beste barndommen, til den voksne Anni, som er blitt en resignert kvinne med alkoholproblemer og ensomhet. Kan nye svar gi det svaret hun forventer seg, og samtidig er redd for?
Forfatteren sier i et intervju :"– Det er knyttet stor risiko til å finne alle svar. Hvis man ikke får alle svarene er det fremdeles en mulighet igjen, så kanskje vi ikke skal frata oss selv alle mulighetene? Noe kan få lov til å stå ubesvart, som en mulighet."

Dette ble en kort omtale om en interessant bok. Hadde skrevet et lengre innlegg, men det forsvant plutselig (!), og jeg finner det ikke igjen!

Fikk lyst til å lese Finnskogserien , som får gode omtaler i både Norge og Danmark.

Cappelen Damm
2017
185 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Ja, er ikke denne historien bra. Det som er morsomt er at jeg hadde en flott lang samtale med vår felles venninne. Min venninne fortalte om sitt barnebarn som hadde oppsøkt sin familie. Det er derfra hun har noe av historiene, det er morsomt å skjønne og oppdage hvordan man finner inspirasjon i det virkelige liv.

    SvarSlett