onsdag 30. august 2017

Kristin Storrusten: Barsel (Dikt)


Dette er en diktsamling skrevet av en ung mor som kjenner realitetene på kroppen så det suser! (For forfatteren må ha kjent dette sjøl, da diktsamlingen er skrevet med stor innlevelse).
Allerede i første dikt, kjenner jeg igjen hvordan det var å ha et kolikkbarn! Jeg har tre barn,fem barnebarn, 8 bonusbarnebarn, og har som alle andre i samme situasjon, opplevd hvordan det er å være nybakt mor, og også bestemor, som må trå til når det røyner som verst.

De har ikke hatt barn som skriker
for ingenting
for alle ting
Luft?
Nærhet?
vsrtimulert?
Allergisk?
Har du prøvd...

NEI JEG HAR IKKE PRØVD
IKKE SNAKK
TA BABYEN HVIS DU VIL
HJELPE TIL
IKKE SPØR OM JEG HAR
FORSØKT Å KUTTE UT MELK
ELLER LØ
ELLER FANDENS OLDEMOR
JEG ER FANDENS MOR

Her er det mye humor også.
Og virkelighetsbeskrivelser så gode at du ser dem tydelig for deg:

Når ingen ser meg
og jeg er alene i stuen
og det er lyd i bebikålen

Reiser jeg meg rolig
og så øker jeg farten
raskt
raskere
raskest
og sladder over kjøkkengulvet
og hopper over tinga i gangen
og bøyer meg under vinduet
og kommer med utstrakte
hender inn i sprinkler og finner
smokken

og Batman har igjen reddet
Gotham by

Og litt irritasjon og ironi finnes også:

Tenk et du er gift med en som
ikke klarer å finne den satans
smokken engang

Folk synes jeg er morsom
Når jeg sier
Det er godt at det ikke finnes
mennesker som går fra dør til
dør og spør om d har noen
barn å adoptere bort
Jeg ville svart ja

Folk syns jeg er morsom

Men jeg ser det i øynene til dem
som ikke ler

Jeg likte denne diktsamlinga godt. Enkelt og lettfattelig skrevet, men mellom linjene ligger mye! Storrusten klarer å formidle noe som både er traurig, vanskelig og ikke så lett å snakke om. Å få barn er forbundet med lykke og harmoni, mens i realiteten er det også en tid med nye, store krav, lite søvn og mye arbeid. Tøft å skrive dikt om dette.

Tiden
2017
63 sider
Bokmål
Lest som eBokBib


1 kommentar:

  1. Enig med deg, dette er det tøft å skrive dikt om!

    SvarSlett