tirsdag 5. september 2017

Anne B Ragde: Liebhaberne (Roman)


Selvfølgelig måtte jeg lese denne boka, som er oppfølgeren i serien om Neshov-folket fra Byneset utenfor Trondheim. En i utgangspunktet dysfunksjonell familie, med mørke hemmeligheter. Ikke like lett å holde sammen som familie med en traurig og vanskelig bakgrunn,  men likevel har de evne til å finne tilbake til hverandre. Jeg er blitt godt  kjent med personene, etter å ha lest bøkene og sett teaterforestillingen om Berlinerpopplene. De har alle sine særegne trekk, og en kan ikke annet enn å bli glad i dem. 

Boka starter med at Torunn har gått inn i begravelsesbyrået til Margido og, tatt over gården på Neshov. Nå pusser hun opp med stor glede, og finner seg bedre og bedre til rette. Vi får vite litt om hvordan det går med det homofile paret, Erlend og Krumme, i København. De lever et liv i luksus, men har nå fått mer å tenke på, da de har fått trillinger. 


Vi følger Torunn og Margido på gården og i byrået, men mest får vi innblikk i livet til Tormod, den gamle. Han sitter på et aldershjem, og klarer ikke å forlate rommet sitt, langt mindre hjemmet. Vi får historien om hvorfor han er blitt den han er. Faren Tallak var en sterk og herskende mann, som styrte livet til sønnen fra den dagen han skjønte at sønnen var homofil og ikke ville føre gården videre. Han slo hardt ned på sønnens svermeri med den tyske soldaten Dieter, fjernet han for alltid, og forlangte at han giftet seg med sin egen elskerinne. Tormod har aldri hatt noe eget liv. Nå kan han endelig bestemme noe sjøl, han kan forære Torunn en flaggstang til gården, han kan kjøpe kjøleskap for å oppbevare brusen sin i, han kan ha egen nøkkel til rommet sitt. Det er ikke mye som skjer, men det er likevel slik at du ikke legger fra deg boka så lett. Og det mangler ikke på overraskelser.


Boka slutter slik at en ønsker å vite enda mer om hvordan det går med alle, men den kan på en måte være avsluttet her også. Vi får se hva Anne B Ragde finner på! Iallefall koste jeg meg romanen, nå som før.


Forlaget oktober

2017
317 sider
Bokmål
 Leseeksemplar

4 kommentarer:

  1. Det var en "på kornet" omtale - du får med det viktigste her. Jeg likte også denne veldig godt, men jeg synes det er så mange løse tråder å spinne videre på, at Ragde er nødt til å skrive en oppfølger....

    SvarSlett
  2. Dette er en skikkelig "kosebok", gøy at du har lest, likt og skrevet :)

    SvarSlett
  3. Jeg synes det er så mange pekere om fremtidige historier, så det kommer nok mer. En avslappende koselig bok, jeg likte den også.

    SvarSlett
  4. Takk for tipset. Denne må eg lese.

    SvarSlett