onsdag 25. april 2018

Aboriginekunst - et apropos til Perlesøsteren


For en del år siden var jeg i Australia, for å besøke en fetter som bor i Harvey Bay. Det ble en svært interessant tur, med besøk i mange gallerier. Og spesielt var det fint å oppleve aboriginekunst på nært hold. (Blant anna ved Koomurri aboriginal center ved Blue Mountains.) Da jeg las Perlesøsteren av Lucinda Riley, dukket minner opp, og jeg plukket fram noen eksempler her:

Tegninger på et galleri i Brisbane


Veggskulptur

Fantastiske mønstre

Dyreinstallasjoner og fargerike malerier

Koomurri ved Blue Mountains ved Sidney 

Vakre skulpturer





Moderne utførelse av aboriginenes musikk

Stor utvalg av vakker kunst

5 kommentarer:

  1. Deilige bilder :-)) TAKK.
    Jeg liker spesielt de fargerike mønstrene. Av og til jeg arbeider med leire og male og brenne... og jeg liker å lage fine mønster på leire. Våren Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  2. Mange interessante bilder, men språkfanatikeren i meg tvinger meg til å opplyse at det skrives aborigin, ikke aborgin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for justering av språk. Slendrian fra min side, bør ikke skje!

      Slett
  3. Så gøy å se! Masse fin kunst, og en spennende kultur å bli kjent med!

    SvarSlett
  4. Så mange flotte mønster og farger. Vakkert,

    SvarSlett