tirsdag 20. november 2018

Marit Reiergård: Det de døde vet (Psykologisk krim)

Det de døde vet

Ekteparet Marion og Tom Ross har mistet sin sønn. Han var russ og han ble funnet død den 17.mai. Sønnen var en enstøing, og foreldrene hadde lenge vært bekymret for ham. De reiser til Spania for å komme bort, men så forsvinner Marion. Det spanske politiet er for passive, mener Ross, og dra hjem for å få norsk politi inn i saken. 
Etterforsker Bitte Røed tar saken, sammen med kollegaen Heiki. De tar også kontakt med kollega Verner Jacobsen, som ferierer i Spania sammen med sin kone. Da de etter hvert oppdager at Ross-paret tidligere har mistet et barn, i noe som synes som krybbedød, vekkes mistenksomheten mot foreldrene. Men Tom Ross virker tydelig preget av sorgen over sønnens død og konas forsvinning, og det samme med Marions barndomsvenn, kunstneren Lars Arthur, som de bodde hos mens de var i Spania. Har Marion rømt, eller er hun utsatt for en kriminell handling?
Etter hvert kommer det fram at forholdene slett ikke har vært problemfrie i familien Ross, og gamle og godt skjulte hemmeligheter dukker opp. Og det står heller ikke så bra til med Verner Jacobsen, som sliter med sine personlige vansker. Og hvordan går det med Bittes følelser midt oppe i dette dramaet?

Jeg syns forfatteren har skapt et spenstig plott, og vi kjenner at uhyggen bygger seg opp etter hvert som Bitte forsker i saken. Historien er både realistisk og troverdig. Jeg liker Marit Reiersgårds krimhistorier, for her er mye hverdagsdrama og stor psykologisk innsikt. Og så håper jeg å høre mer om etterforskerparet Bitte og Verner. 

Gyldendal
2018
342 sider
Bokmål
Leseeksemplar

3 kommentarer:

  1. "Mye hverdagsdrama og stor psykologisk innsikt" - Veldig enig! Dette er ein bra norsk krimserie, eg ser fram til neste bok.

    SvarSlett
  2. Jeg liker Bitte og Verner godt, og gleder meg til neste bok :)

    SvarSlett
  3. Hmm.. jeg har gått glipp av Marit Reiersgård så langt, men spenstige plott liker jeg! Skal jammen sjekke om noen av bøkene hennes ligger på Fabel, lydbokappen jeg tester nå. Takk for tips! Og god helg Åslaug :)

    SvarSlett