søndag 2. desember 2018

Ida Hegazi Høyer: Ene: skissen (Roman)


Tre totalt ulike venninner bor sammen. De har holdt sammen gjennom hele oppveksten. Jeg-personen har et anstrengt og mistroisk forhold til mennesker.  Hun foretrekker egentlig å være alene. Hun har et ølsug, som er påtrengende etter klokka 12. "Tørstens puls. Flaskenes frekvenstid." Den vakre Elena er jovial, modell, utadvendt og aktiv.  Malene, overvektig, innelukket pillemisbruker som stort sett ligger i senga, uten å snakke. Hun skjønner ikke vitsen med noe og klarer ikke å innrette seg på noe vis. Hun er bare med på  På trass av ulikhetene fungerer kollektivet bra, på et vis. De har sitt system, sine rutiner. "Ensomhetens totalitære regime kan slå rot uansett hvor mange vi er." Den eneste som besøker dem er Thomas, elskeren til Elena, som også hovedpersonen har et forhold til.

Så flytter A inn. Hovedpersonen har et ambivalent forhold til henne, Hun er forfatter, og rydder plass til sine skrivesaker. Hun tar ikke bare plass, men hun gjør det trangere å tenke. Hvordan skal de håndtere hverdagen når et forstyrrende element har grepet inn i rutinene. 

Romanen er merkelig. Merkelig tittel har den også. Men forfatteren har nok en mening med dette. Skissen har betydning i forhold til det å skrive. Romanens A er forfatter og er inne i en vanskelig skriveprosess. Ida Hegazi Høyer er også inne i en skriveprosess.  Det er ikke tvil om at det merkelige,og lite realistiske samlivet til disse kvinnene har en symbolsk betydning ut over det vi leser. Litt for mye for meg, som innrømmer at jeg datt litt av lasset mot slutten. Men likevel ble jeg på en måte betatt, og måtte lese ferdig. Romanen er spekket med sitater fra andre forfattere, og forfatteren skriver som vanlig svært godt.

Tiden forlag
2018
280 sider
Bokmål
Lest som eBokBib

2 kommentarer:

  1. Denne har fått litt blandede kritikker og det skjønner jeg. En spesiell roman. Hun er jo en utforsker.. og ikke alltid det klaffer antagelig.
    Leste Øde og den likte jeg ganske godt, men er usikker på om jeg skal lese denne..Fin søndag til deg..)

    SvarSlett
  2. Å ja denne likte jeg, selv om den til tider var temmelig rar. Ble irritert på opp til flere av karakterene, og jobbet litt med å fundere på hva Høyer vil fortelle oss :)

    SvarSlett