lørdag 15. desember 2018

Therese Boman: Aftenland (Roman)

Aftenland

Karolina er professor i kunsthistorie i Stockholm og forsker på hvordan kvinner er representert i kunsten. Hun har vært i i et langt samboerforhold, som hun nettopp har brutt ut av. Hun har flyttet til den gale delen av Stockholm, til en to-roms leilighet. Hun føler seg i utakt med tiden, og  blir mye sittende inne og drikke vin om kveldene.  Nå har hun fått en ny doktorgradsstudent som hun skal veilede, og blir både betatt og litt irritert over han. For han er litt for arrogant med mye selvtllit. Men det ser ut som om han har valgt en svært interresant oppgave, der en må vurdere nye innfalssvinkler innenfor  kunsthistorien. Dette fører til at Karolina trekkes mot studenten, både følelsesmessig og profesjonelt.

Aftenland er en roman om en eksistensiell krise, om kunst, om kjærlighet og begjær, og om ensomhet. Og den stiller spørsmål om forholdene i den akademiske verden, spesielt i forhold mellom  kvinner og menn. (Det er vel ikke store forskjeller mellom Norge og Sverige, tenker jeg. Viser til uttalelser fra Helene Uri, og egne observasjoner via familie ogvenner)

Therese Boman er kanskje Sveriges Vigdis Hjorth. En forfatter som tar opp mellommenneskelige forhold og til dels kontroverseille tema, gjerne med sterkt innslag av egne opplevelser.  Jeg likte boka godt, og vil nok lese mer fra denne forfatteren.

Cappelen Damm
Kommer i 2019
Oversatt av Monica Aasprong
Lest som eBokBib

4 kommentarer:

  1. Oy, denne fikk jeg lyst å lese. Har hatt meg en økt på KODE for å lete etter kvinnelige kunstnere, og de er ikke særlig representert der. Takk for supert lesetips!

    SvarSlett
  2. Heisann, og tusen takk for den koselige kommentaren hos meg. Gleder meg til å besøke bloggen din masse i det nye året. Adventsklem fra Anette :)

    SvarSlett
  3. Ja,denne var fin.Leste den i sommer men har ikke fått skrevet om den ennå. Vil du lese mer av henne så vil jeg gjerne få anbefale deg å lese "Den andre kvinnen" som jeg likte bedre enn denne. Ha en fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner ikke hvorfor det står at boka gis ut i 2019 hvis du også har lest den tidlig dette året. Men det har liten betydning for boka og innholdet!

      Slett