tirsdag 26. februar 2019

Victoria Bø: Jeg vet meg et land (Roman fra krigen)

Jeg vet meg et land - 
      Victoria Bø


Jeg vet meg et land er en fiksjonsfortelling fra 1941, med handling lagt til en bygd i Valdres. Den kunne likevel vært en fortelling fra virkeligheten. Forfatteren har brukt tid på research, og fortellingen virker derfor svært realistisk og troverdig. Dette er ikke først og fremst en historie om krigen, men like mye om en ung manns opplevelser og utvikling i en usikker fase i livet. Hovedpersonene er musikeren Eilif Abelsen, en tynn og lungesyk mann fra Oslo. Vi møter han i en mørklagt og sprengkald hovedstad. Han har evne til å se musikken og lydene rundt seg, de blir farger og mønstre. Synestesi. Denne evnen er forbundet med kreativitet og skaperkraft. Han møter en ung kvinne, Astri, som ofte er på samme øvingsrom som han. Blåtonene i stemmen hennes fascinerer han, og han oppdager at han har varme følelser for henne.
Faren er død, og moren har slått seg sammen med en tysker. Eilif ønsker å gjøre noe for fedrelandet, og da han blir tilbydd en organiststilling i Valders drar han dit. Men før han reiser får han med seg en pakke brev fra en gammel venn av sin avdøde far. Disse skal han ta nøye vare på så de ikke kommer på feil hender.

I Valdres er dagene rolige, og han blir glad i den vakre naturen omkranset av fjell. Men her vet alle alt om hverandre, og han finner seg ikke helt til rette med dette. Astri er langt borte, men de brevveksler en periode etter at han kommer fram. Men så blir det slutt. Moren gifter seg med tyskeren, og går inn i NS. Som den følsomme mannen han er, blir han nedfor og sjuk. Men med god hjelp av doktoren, som er nærmste nabo, får han livsviljen tilbake. 

En godt skrevet bok om hvordan en ung mann søker etter kjærligheten og tryggheten. Det handler om en ung mann med stor musikalsk kreativitet.  Og det handler om hvordan krigen påvirker et lite bygdesamfunn. En roman med mange kvaliteter. 


Vigmostad/Bjørke
2019
345 sider
Bokmål
Lest som pdf fra forlaget

1 kommentar:

  1. Denne fikk jeg i dag. Foretrekker papirutgaven;) Spent på den altså.

    SvarSlett