fredag 26. april 2019

Anne Mette Hancock: Mercedes-snittet (Krim) Bokhyllelesing i april. En oppfølger.

Mercedes-snittet

Jeg hadde planlagt ei anna bok som oppføger, men endte opp med denne. Har lagt den inn på bloggen min tidligere i måneden, men gjentar omtalen nå.

Etter å ha lest Likblomsten av Hancock gledet jeg meg virkelig til denne romanen. Tok den med til Portugal på I Phonen som eBokBib, og koste meg på flyturen nedover og på terrassen her i fantastiske Albufeira.

Dette er en nervepirrened psykologisk krim, der dype sår og hevn står i fokus..

En gutt, Lukas, er kommer bort, ingen har sett ham etter at faren forlot han ved skolen. Politietterforsker Erik Schæfer får saka, og det blir ikke enkelt å finne ut hva som har skjedd med gutten. Det viser seg at Lukas har vært besatt av et fenomen der en ser ansikter i tilfeldige ting, pareodolia. Heloise Kaldan er journalist, og har jobbet med en sak om traumer hos soldater som har vært i krigssoner. Hun blir nå bedt om å dekke saka om den bortkomne Lukas. Da det viser seg at det kan være sammenheng her, kontaktes hun av Schæfer, som hun kjenner godt fra tidligere samarbeid.

En god krim, som var både uhyggelig og spennende, og med mange innfallsvinkler underveis, som gjorde den ekstra interresant.

Må nesten ta med noe om tittelen, som for meg var uklar. Fant dette fra en dansk omtale:
Mercedes-snittet er det snit, som retsmedicineren lægger, når der skal undersøges om personen på obduktionsbordet har ar i hjertet: Det kan være ar fra en gammel blodprop eller en anden sygdom. Retsmedicineren lægger tre snit i den afdødes hjerte, der alle mødes på midten, ligesom i bil-logoet

Jeg gleder meg til neste bok fra Hancock, for hennes type krim liker jeg godt.


Vigmostad/Bjørke
2019
332 sider
Bokmål
Oversatt av
Lest som eBokBib

1 kommentar:

  1. Det må være bra når du går videre fra til neste bok sånn på rappen. Heldige deg som er i varmen nå, kos deg videre med grusomhet og vuggesang (og sol)

    SvarSlett