onsdag 8. mai 2019

Ketil Bjørnstad på Smøla bibliotek

Pianisten, komponisten og forfatteren Ketil Bjørnstad er på turne, der han foreller om suksessserien Verden som var min, og spiller ulik musikk fra perioden han beskriver. I går kveld var han på Smøla, der han møtte et takknemlig publikum av entusiastiske lesere og lyttere. 


Bjørnstad har et reportoar når det gjelder litteratur og musikk som er enormt. Mye av musikken hans er sterkt preget av jazz, noe han presterer med stor energi fra flygelkrakken. Sist jeg hørte han fortelleog spille var etter at boka om Mozart kom ut.(Veien til Mozart, 2014). Da opplevde jeg et flott musikkforedrag på Ringve i Trondheim, sammen med mine to døtre. Etter den tid har jeg lest en del av Verden som var min. Jeg holder på med de siste sidene av Åtti-tallet, og planlegger Nitti-tallet i nærmeste framtid. Bjørnstad fikk ideen til denne serien etter Mozartboka, der han skrev om sitt eget liv i romanform, og oppdaget at det var forløsende. Han hadde lenge tenkt tanken, og da foreldrene døde, hadde han plutselig ingen som kunne fortelle om fortida lenger. Han kjente at tid gir avstand, men også nærhet, slik som hans gode venn Ole Paus hadde sagt : "Det begynner å bli et liv dette her, det begynner å ligne en roman." 
Jeg syns det er svært interessante bøker, der hans personlige erindringer og begivenheter ute i den store verden og i Norge er godt blandet sammen. Alt som formet ham som person er blitt til en flott serie historie. 
 

3 kommentarer:

  1. Så artig. Ketil Bjørnstad er flink han.:) Kos deg på Oppdal.

    SvarSlett
  2. For en flott opplevelse, ser for meg at Bjørnstad har mye å komme med foran et publikum. Jeg har lest mye av ham, og håper han kommer til Bergen med det første :)

    SvarSlett
  3. Så flott, skulle likt å høre han. Har lest alle bøkene i Verden er min så langt. Håper han kommer til Hedmark, da jeg dra å høre på han.

    SvarSlett