mandag 30. september 2019

Linn Strømsborg: Aldri, aldri, aldri (Roman)

Aldri, aldri, aldri av Linn Strømsborg (Innbundet)

Hovedpersonen i romanen er samboer med Philip, de har vært sammen i åtte år. Allerede fra starten var de enige om at de ikke skulle ha barn. Venner rundt dem får etter hvert barn, og moen hennes ønsker snart barnebarn. Philip ymter frampå om at de kanskje også skal prøve, men hun er helt klar på at dette ikke er et aktuelt tema. Hun tenker mye over sin egen oppvekst, livet med besteforeldrene. Gode år, men likevel gir det ikke plass for barn i hennes eget liv.  Besteforeldrene på morsiden har aldri hatt tid til barnebarn, og nå bor de i Spania. Hun hører lite fra dem. Men farmor og farfar, som fikk pappaen hennes som godt voksne, elsket barn.

I perioder ligger det usikkerhet i valget, men ikke nok til at hun skifter standpunkt.  Hun har egentlig trodd at hun kom til å skifte mening, men hun kjenner at livet uten barn er det riktige. Hun leter i populærkulturen etter barnløse forbilder. Men ikke lett å finne noen. Hun bruker mye tid på å kjenne etter om hun tenger et annet menneske i livet sitt, en som trenger hennes omsorg. Har en barn blir en aldri mer alene. Men en kan heller aldri gå fra et barn. Det skremmer henne. 

" Jeg vil ikke at livet skal stå stille, og det skjer mye i livet mitt også, selv om jeg ikke har født et nytt mennske. Det står aldri stille, verken i hodet eller hjertet eller i kroppen, jeg trenger ikke mer. Mitt beger renner over, jeg mangler ingenting"

Flamme forlag 
2019.
221 sider
Bokmål
Lest som eBokBib


2 kommentarer: