mandag 2. desember 2019

Oppsummering november 2019


Litt lesing blir det alltid tid til,  men har også hatt tid til å kose meg med barnebarn, og fått malt litt. Har meldt meg inn i et kunstnerforum som dekker Skandiavia, Artportable, der det ligger flere bilder som jeg har malt. Nå maler jeg stort sett bare over gamle bilder, da jeg ikke kan øke antallet mer. Har mer enn nok som skal omplasseres den dagen vi flytter herfra. Men å male over er spennende, for jeg bruker ofte litt av det som allerede er der.

Det er nok Maja Lundes bok som jeg liker best av de jeg har lest. Den var virkelig skremmende og dyster, men svært velskrevet.

Norsk
Mimir Kristjansson: Mamma er trygda 2019
Heine Bakkeid: Vi skal ikke våkne Krim 2019
Monika Yndestad: Ulmebrann Krim 2019
Maja Lunde: Przewalskis hest 2019
Gaute Heivoll: Klokkerens evangelium 2019
Cappelen antologi: Julestemning 2019
Magnhild Bruheim: Avlyst på grunn av sorg  Ungdomsroman 2019
Aasne Linnestå: Johannas åpenbaringer 2019

Utenlandsk
Catharina-Ingelmann Sundberg: Kjerringleksikon. Svensk
Herta Müller: I dag ville jeg helst ikke møtt meg selv. Tysk.
Natalie Cox: Ikke bare jul Britisk

Annet
Har sett noen spennende serier i denne måneden:
Skitten snø Norsk thriller
Besatt Norsk thriller
Fred til lands Dansk psykologisk thriller
Mellom oss Norsk serie
World on fire Britisk drama

Og nå er det sesong for julefilmer, der jeg ser mange. de fleste svært banale. Men regner med at jeg må se The Holiday i år også, for n'te gang, da den er en av de skikkelig romantiske og gode julefilmene.

Må nevne at jeg gikk på kino med en venninne, i Ålesund, og så Terminator Dark Fate. Vi to var de eneste i salen, to bestemødre midt oppe i et inferno av slåssing og ondskap! Men en "annerledes" og artig opplevelse.

5 kommentarer:

  1. Hehe- til bestemødrene på Terminator.;)
    Har vært på kino selv og sett Godt nyttår, Chile ( i Bodø forrige helg)-- og Joker i Tr.heim, mulig det var ultimo oktober.
    Ang TV-serier så ser jeg Besatt, på TV3, må vente på episodene... Men spennende er det. Merkelig skrudd serie. Men jeg liker sånt..
    Bøker: Kristjansson og Bakkeid har jeg lest, men har Lunde på vent, og Cox.

    Ønsker deg en riktig fin desember Åslaug. Bildene er fine:)

    SvarSlett
  2. Ser det er flere og flere bokbloggere som skriver om seriene dere ser. Jeg som ikke har knekket "koden" enda tenker stadig at jeg skulle jo sett litt serie jeg også, og i helgen tvang et strikketøy frem ønsket om tv. Har begynt på The Crown og liker den veldig godt :)
    Har lest de fire første bøkene på listen din, vurderer Heivoll sin bok, men vil lese noen omtaler av boken før jeg skaffer meg den. Høres ut som du har en variert og fin førjulstid, jeg er lite julete og presser meg nå i desember til å gjøre en liten juleting hver dag, i går laget jeg pepperkakedeig, og i dag skal jeg stikke dem ut, forhåpentligvis sammen med barnebarnet mitt :)

    SvarSlett
  3. Jeg likte virkelig godt Mamma er trygda, men den er også tøff å lese. Jeg skulle ønske den var obligatorisk lesning for politikere! Przewalskis hest ser jeg frem til. Men jeg har ikke fått lest Blå enda, så kanskje det kan bli julelesning :-)
    Jeg har ikke sett noen av de samme seriene som deg, men Besatt står på listen. Vi har sett Dickte på Netflix i det siste Den er veldig fin.
    Ha en riktig fin ny uke!

    SvarSlett
  4. Jeg er ferdig med å lese Heinrich Böll "Irsk Dagbok" boken fra 1957 og
    nå jeg leser Hugo Hamilton "Den snakkesalige øya - irsk dagbok" fra 2007 :-))) Så fint.
    Men i dag er bake - småkake og adventskake :-))) Glede og moro også.
    Klem Viola

    SvarSlett
  5. ...bildene er veldig vakker... stemningsfull... vinter... førjulstid.
    God advent. Veldig gledelig desember.

    SvarSlett