torsdag 16. januar 2020

Ingvar Ambjørnsen: Innocentia Park (Thriller) Bokhyllelesing januar 2020.


I januar skal vi lese en grønn bok. Jeg har hatt storopprydding i bokhyllene mine, da jeg med tid og stunder skal flytte, og må kvitte meg med en tredjedel av bøkene mine, minst. På leting etter en grønn bok, dukket plutselig denne fram, og jeg oppdaget at jeg ikke har lest den før. Rett i blinken.

Dette er visstnok første boka til Ambjørnsen, der handlingen er lagt til Tyskland. Jeg-personen i boka er Thomas Mader, en eiendomsmagnat med stor suksess. En hardkokt forretningsmann som mer eller mindre eier halve byen. Nå bestemmer han seg plutselig å selge alt. Alle ansatte blir oppsagt. Han innreder toppetasjen til eget bruk, og sprader omkring, naken, uten å gjøre noenting. Innimellom spaserer han i Innocentia Park, der han oppdager naturen med sine grønne farger og blir nysgjerrig på menneskene som er der. En av de han ser er en ung kvinne med et barn som han av en eller annen grunn blir fengslet av, så han sender penger til henne.. 

Men trass i at han ser med nye øyne, er han fortsatt den hardkokte og overfladiske mannen uten empati, som er kynisk i forholdet til familien, som han ikke bryr seg om. han har en sønn i begynnelsen av tredveårene, som er svært deprimert, men han viser bare en kald skulder. Han spiller "Ballad for the Unborn", og tenker at "vi  ha fått ham skrapt ut av livmoren henne".  Han endrer ikke personlighet, sjøl om han ser andre sider av samfunnet. Han angrer ikke noe han har gjort. En mann en kan få frysninger av.

Ambjørnsen skriver med stor innsikt i temaet, og med sin vanlige gode fortellerstemme. Maders refleksjoner over å måtte bære skammen over sine foreldres tap av verdighet, som nazister under krigen, hans tanker om en elendig barndom, hans fascinasjon over tildekkede kvinner. Forfatteren viser oss mange personlighetstrekk hos hovedpersonen, slik at han blir reell og usympatisk kakse. Men hovmod står for fall. 
Det var en glede å lese denne for meg ukjente boka. 

Cappelen
2004
222 sider
Bokmål
Egen bokhylle

3 kommentarer:

  1. Smiler gjenkjennende til dine planer om å flytte og minske bokhyllene :) Flaks at du fant en bok til leseutfordringen din da. Har ikke lest mye av Ambjørnsen, kanskje jeg skulle gjort det.

    SvarSlett
  2. Jeg har allerede flyttet og hatt den oppryddingen i bokhyllene. Det er litt av en jobb!
    Denne boken har jeg ikke hørt om før. Men jeg har alle Elling bøkene på leselisten. Det er sannelig på tide å lese dem :-)

    SvarSlett
  3. Ja, denne husker jeg godt. Den gjorde inntrykk for det var første boka jeg leste av Ambjørnsen etter Oslo S.
    Ha en fin helg og lykke til med rydding!

    SvarSlett