mandag 25. mai 2020

Leo Tolstoj: Anna Karenina (Bokhyllelesing mai)


Historien foregår i St. Petersburg og Moskva på 1800-tallet. Anna Karenina lever i et ekteskap uten glede sammen med Karenin, som er en karrierejeger. De har ett barn, sønnen Serjosja. På en reise til Moskva blir Anna kjent med grev Vronskij, en ung levemann.  Anna føler uro over at hun tiltrekkes av ham, men klarer ikke å styre unna.  Anna blir et forsvarsløst bytte for sin lidenskapelige kjærlighet til Vronskij. Hun vet at også Kitty som er hennes svigerinnes søster, er forelsket i Vronskij. Vronskij er i utgangspunktet bare ute etter et ubekymret eventyr, men de to drives inn i et sanselig kjærlighetsforhold.  Men forholdet er dømt fra starten av, da Anna slites mellom kjærlighet til sønnen og de streke driftene til elskeren. Hun forlater mannen, og får en datter sammen med Vronskij. Dette fører til at hun nektes å se sønnen, noe hun blir desperat av. 

Parallelt med Annas og Vronskijs historie følger vi godseieren Konstantin Levin. Han sliter mellom religiøs tro og fritenkeri. Det er brorens død som ikke slipper han.Til slutt velger han ekteskap med Kitty, og rolig familieliv og tro på Gud.  Slik den russiske mannen skal leve. 

En sterk kjærlighetshistorie som er blitt filmatisert flere ganger. Det handler ikke bare om lidenskapelig kjærlighet, men om jordbruk, religion, utdannelsereformer og kvinnesyn. En mørk og skjebnetung roman, som jeg ikke glemmer så lett. Mitt første møte med den var da jeg var tenåring, og hver gang jeg er innom den finner jeg nye nyanser fra Leo Tolstoijs forfatterskap. Jeg har sett Anna Karenina i to filmversjoner, og en teaterforestilling. Romantiske og sentimentale versjoner, som jeg har hatt stor glede av. 


Den norske bokklubben

1974

To utgaver, 1 og 2.

Oversatt av Erik Egeberg

Egen bokhylle 




6 kommentarer:

  1. Jeg leste disse to bøkene for noen år siden og de er fantastisk gode. Jeg leste de etter at jeg så den nye filmen da den kom, det er noen år siden, den var vidunderlig, som er eventyr!

    SvarSlett
  2. Eg las denne for nokon år sidan, og anbefaler den stadig vekk. Nydelig historie og ikkje så tung som ein skulle tru :-)

    SvarSlett
  3. Anna Karenina er nok en av de bøkene som har stått lengst på leselisten min. Men jeg har trukket meg tilbake i redsel for at den skal være for mørk og vanskelig. Jeg har brent meg på noen andre russiske bøker som jeg opplevde på den måten.
    Men omtalen din gir meg lyst til å prøve :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anna Karenina er ikke mørk og vanskelig. Du vil bli positivt overrasket :)

      Slett
  4. Kanskje jeg skal prøve meg på denne også. Leste noen av de russiske klassikerne for mange år siden, men har ikke kontroll på hva. Uansett på tide å repetere :)

    SvarSlett
  5. Anna Karenina er en av de bøkene jeg har lest flere ganger. Så vanvittig vakker og trist og fin

    SvarSlett