fredag 12. juni 2020

Jo Nesbø: Kniv (Krim - Harry Hole) Bokhyllelesing juni


Jeg hadde planlagt å lese ei anna bok i juni, da temaet er Ei tykk bok du har utsatt å lese. Men da jeg kom over denne av Jo Nesbø, som jeg ikke hadde lest, ble valget enkelt. 519 hesblesende spenning passet meg bra akkurat nå.

Fra bokas bakside: "Harry Hole har mistet alt. Han har begynt å drikke igjen, Rakel har kastet ham ut, han har mistet jobben på Politihøgskolen, men får, som avdanket legende, aller nådigst jobbe som papirflytter på Politihuset. Når han tror det ikke er mer å tape, starter han en ensom jakt på en gammel fiende. Harry stilles overfor to valg: å gå under med en gang. Eller å reise seg og gå under senere. Kan hevntørsten redde Harry?" 

Det starter med at Harry er uten jobb, hans store kjærlighet Rakel har kastet ham ut, og han er langt nede. Han har likevel et håp om at hun skal ta ham tilbake.  Katrine Bratt har skaffet ham en jobb i voldsavsnittet på laveste nivå, og han er nå i gang med en sak, der en tidligere overgriper dukker opp, Svein Finne. Finne har sittet lenge i fengsel, og har lagt Hole for hat, da det var han som fikk han fengslet i 20 år. Nå er han ute igjen. 
Harry sliter mellom ønsket om å oppnå et harmonisk liv, og den selvødeleggende trangen til alkohol, som vanlig. Og en dag våkner han med en grusom bakrus, totalt uten å huske noe. Og et bestialsk drap har skjedd samme natt. 

Jeg velger å ikke gå i detaljer på handlingen, da vi som leser Harry Hole-bøkene vet at her skjer det mye, og vi må være med gjennom mange labyrinter og blindveier før det lysner i tunnelen. 

Det er med stor glede jeg leser Jo Nesbøs bøker, sjøl om det ofte er mye grov brutalitet og blodige beskrivelser av bestialske drap. Men denne gangen var det ikke slike som preget historien. Her var det like mye den psykologiske søken etter en forståeles for hvordan både mordere og etterforskere tenker, som drev historien framover. Jeg lar meg imponere atter en gang over Jo Nesbøs fantastiske 
måte å skrive krim på. Da boka var ferdig var jeg nærmest lammet! Og Harry Hole lever enn!

Aschehoug
2019
519 sider
Lånt på biblioteket


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar