torsdag 27. mai 2021

Ingvild Sørensen: Maria Madres maleri (Roman 2021)



Fra forlaget: "Opplevelsen i Galleri Gargouille slapp ikke taket.
Hva om hun dro ned der og så på portrettet én gang til, så hun fikk det ut av hodet? Galleriet var åpent for publikum, og hun kunne gå inn uten å unnskylde seg, uten å måtte forklare seg, uten at det var rart. Gå inn og være publikum, hun så vel som andre. Folk gikk dit når de selv ville, de åpnet døren og gikk inn, bare for å se. Det kunne hun også gjøre. Hun kunne gå ned i kjelleren, se maleriet igjen, le av seg selv. Og etterpå spørre Gard Gallerist om hva han hadde ment med Wilbur og med det om at maleriet ikke lot seg selge. Få bekreftet at han hadde tøyset med henne. Hun samlet mot, og dro. Kledte på Alissa en formiddag, løftet henne opp i vognen og trillet tvilrådig og usikker ned til galleriet."

Det starter med en manns sterke møte med en tigger i Barcelona, og et maleri av to barn. Så møter vi Claire, gift med Oscar, og sammen har de datteren Alissa. Oscar mistet foreldrene som liten gutt, og datteren betyr svært mye for ham. Tilfeldigheter fører til at han overtar et større firma, noe som krever mye arbeid, til alle døgnets tider. Claire føler på behovet for å utvikle seg, og bruker mye tid på turer sammen med datteren. I et gammelt fengsel er det nå laget kunstgalleri, og en dag våger hun seg inn. Og det er her hun opplever at et maleri virker så sterkt på henne at hun må utforske det videre. 

En eventyrlig reise der gamle familiehistorier blir endret, og hemmeligheter kommer for dagen. Dette var en spennende fortelling, fortalt med driv og god fantasi. En historie med en trist bakgrunn, der barn ble stjålet fra foredrene. Dette var ikke uvanlig i Spania i en tidsperiode  da Franco hadde makta.  Myndighetene og den katolske kirken sto bak. Ninos Robados var et fenomen som eksisterte, et "baby-supermarked" for hele verden.  

Jeg likte boka, et mystisk eventyr som fenget meg. 

Orkana forlag
2021
253 sider
Lånt på biblioteket



5 kommentarer:

  1. En bok jeg ikke har hørt om. Men den frister. Noe litt mørkt og mystisk som ulmer. Blir også veldig nysgjerrig på bildet.

    SvarSlett
  2. Jeg er også glad i det litt mørke, så denne noterer jeg meg :)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  5. Den hørtes fin ut. Jeg liker bøker med mørke og hemmeligheter. Så jeg skriver den ned :-)

    SvarSlett