tirsdag 1. juni 2021

Audun Myskja: De tibetanske ritene (2021)


 
"De tibetanske ritene kommer fra en eldgammel tradisjon, men de blir stadig mer populære over hele verden. Ritene gir en ramme for treningen som er mulig å gjennomføre over tid, selv om du er stresset og travel, eller er syk og har smerter. Øvelsene holder deg ung og sterk, både fysisk og mentalt. De er langt mer helhetlige enn ordinær styrke- og utholdenhetstrening. I denne boka presenterer lege Audun Myskja ritene på en helt ny måte, der han bruker kunnskap og ny forskning for å forklare hvorfor ritene virker."

Myskja er lege, med doktorgrad i bruken av musikk i eldreomsorgen. Han driver Senter for livshjelp i Totenvika. Jeg ble litt nysgjerrig på denne boka, og tenkte at fem riter daglig kan være overkommelig. Riter er øvelser som gjentas, og har navnet fra rituale. De skal utføres med nærvær og rktg innstilling. 
Forfatteren har gjennom egen opplevelse og andres erfaring opplevd at disse fem ritene har gjort noe for helsa, både fysisk og mentalt. Ritene skal passe inn i en vanlig hverdag, 15 minutter, gjerne til en fast tid. Og ønsker du  utvide programmet, gis det tips om en del støtteøvelser som styrker virkningen av ritene.
Ritene skal gi styrke, balanse, fleksibilitet, bedre koordinasjon og økt utholdenhet. Høres jo fantastisk ut!

Så her er det bare å sette igang! Jeg tenkte at dette ser jo utrolig enkelt ut, men oppdaget at med en noe utbredt artrose i hender og fingre, ble det ikke helt greit med rite 4 og 5. Men jeg prøver likevel, og gir ritene en sjanse en tid framover. Så skal det vise seg om resultatene blir slik at jeg fortsetter.

J.M.Stenersens forlag a/s
2021
169 sider
Lånt på biblioteket 

2 kommentarer:

  1. Har lest flere av bøkene til Myskja og vært på foredrag med ham. Dyktig fyr. Særlig boka PUST liker jeg veldig godt.
    Denne vurderer jeg å lese.
    Lykke til med øvelsene:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir så som så med øvelsene, men skal bli flinkere. Hardt kroppsarbeid på andre felt har vært nok noen dager! (Har hjulpet en søster med å legge steinheller, og reparert adgang med "trappetrinn" opp til hytta. Tåler ikke mye, kjenner jeg!)

      Slett