onsdag 2. juni 2021

Oppsummering mai 2021


Da er sommeren her for fullt, med lange varme dager og lyse sommernetter. Mai var heller kald, sjøl om det var var mye vakkert vær. Når det gjelder lesing er det blitt mindre, og det blir det etter hvert framover, tenker jeg. Prioriterer å være på hytta mer, og da blir det mest opphold ute i naturen. Og da jeg ikke har fått tak på "bok på øret", dabber lesinga av. Men bunken fra biblioteket bare øker, så fristelsene ligger der. Og er ikke det en god følelse da? 

Norske bøker:

Agnes Lovise Matre: Uvigslet jord 2021 Krim Bokhyllelesing i mai 

Geir Jacobsen: Lyst mørke 2021 Roman

Edvard Hoem: Som grønne musikanter 1969 Dikt Artemisias diktutfordring i mai 

Praktisk lomme-reiseroute fra Christiania til Trondhjem. 1840 (Gotisk skrift)

Ingvild  Sørensen: Maria Madres maleri 2021 Roman 


Utenlandske bøker;

Dinah Jeffries: Grevinnen fra Toscana 2021 Britisk roman

Maren Uthaug: Ein lykkeleg slutt 2021 Dansk roman

Annie Eraux: Hendelsen 2020 Fransk personlig fortelling


Annet:

Ser fortsatt på serier om kveldene, og hageprogram er fint å få med.  På kino fikk jeg med meg "Firts Cow," før koronaen stenget for Trondheim, igjen. En svært velspilt, saktegående og vakker film. Anbefales. 





8 kommentarer:

  1. Har bare lest Hendelsen av dine leste, men har Geir Jacobsen sin liggende og skal lese den i juni. Jeg viste ikke at den var krimbok?
    Ha en fin juni :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett, Jacobsens bok er ikke krim. En liten feilskriving!

      Slett
  2. Du har fått lest ganske så mye synes jeg. Åvære i naturen kan gi samme følelsen som en god bok. Fint å ha hytte :)
    Kun lest Hendelsen av dine - og den likte jeg godt.
    Ønsker deg en god juni

    SvarSlett
    Svar
    1. God juni til deg også. Fantastiske dager nå, med temperaturer som overgår alle forventninger. Alt for varmt for å lese! Enn så lenge.....

      Slett
  3. Skjønner prioriteringen din, natur er deilig når været tillater det. Du har no fått lest en god del, Matre har jeg lest av dine, også går jeg og venter på Uthaug, men det kan ta sin tid siden biblioteket bare har ett eksemplar.
    Håper Trondheim åpner opp litt igjen snart, nyt dagene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi håper på bedre dager i Trondheim, har så mange planer med familiesamlinger snart! Nyter sommeren for fullt!

      Slett
  4. Har lest Uthaug og Matre av dine denne gang. Mai er en fin tid, ofte mer sosial , mye som skjer. Lesing kan man gjøre mye av ellers..
    Kos deg i juni:) Kjekt å være på hytta, tenker jeg.

    SvarSlett
  5. Det er så herlig å ha hytta i Oppdal. Der slapper jeg skikkelig av. Håper på åpnere samfunn i Trøndelag snart. Ellers ligger jeg etter når det gjelder bokomtaler, så lurer på om jeg skal sette av litt tid til en samleomtale. Får se hva jeg gidder i det varme været!

    SvarSlett