fredag 29. oktober 2021

Agota Kristof: Analfabeten (Sjølbiografi)


 
Enda en bitteliten bok fra den ungarsk-franske forfatteren, som vi kjenner fra trilogien om tvillingene. Denne gangen en sjølbiografi fra barndom til voksen, via fattigdom og krig, til flukt til nytt land. Kristof er født i Ungarn i 1935, og opplevde andre verdenskrig og sovjetisk invasjon, med nød og fattigdom i hverdagen. Trass i elendighet og hardt arbeid, elsker  Kristof bøker, hun leser så sant hun har en mulighet. Hun skriver også, sketsjer og små skuespill. Etterhvert blir disse antatt, og hun kan tjene noe på skrivingen. Men som 21-åring må hun flykte over grensen til Sveits. Der kjenner hun at hun har mistet alt, familie, venner, og ikke minst språket.  

"Fem år etter ankomsten til Sveits kan jeg snakke fransk, men ikke lese det. Jeg er blitt analfabet igjen. Jeg som kunne lese som fireåring." 

 " Å skrive på fransk er jeg nødt til, Det er en utfordring. En analfabets utfordring"

Simon Stranger har skrevet etterord i boka. 

En liten perle, mye innhold bak de korte  kapitlene. Anbefales.


Cappelen Damm
2021
Oversatt av Henninge Margrethe Solberg
54 sider + etterord.
Lånt på biblioteket

2 kommentarer:

  1. Jeg liker bøkene hennes, takk for fint tips.

    SvarSlett
  2. Jeg likte Tvillingenes dagbok veldig godt, Beviset ikke fullt så godt, og Den tredje løgnen likte jeg ikke i det hele tatt, så da ble jeg liksom litt kurert for Kristof. Kanskje jeg skal prøve meg på denne allikevel, du skriver så fint om boken.
    God helg Åslaug!

    SvarSlett