mandag 1. november 2021

Odd Jan Sandsdalen: Reise i tid (Dikt). Bokhyllelesing september 2021

 


Odd Jan Sandsdalen er født i Seljord, men bor i Thailand. Han er utdannet skuespiller fra Statens teaterhøgskole og har jobbet som sceneinstruktør. Sandsdalen skriver lyrikk, romaner og noveller og debuterte med diktsamlingen «Konfidensielt» i 1969. Begge foreldren av kjente lyrikere.

Denne diktsamlinga står i bokhylla mi, da jeg fikk den fra min søster, Tone Rise Viken, som har designa omslaget av boka. Den inneholder dikt med ulikt innhold, fra Cuba, Hellas, Jerusalem til Norge. Her er politikk til hverdagslige betraktninger om mennesker og natur. Mye humor finnes her. Artig å lese disse dikta igjen etter mange år.  Mange dikt er litt for lange til at jeg velger å gjengi de her. 

Her noen smakebiter:

Alt eg ikkje får fortald deg
Alt eg ikkje fekk
fortald deg 
fordi eg var for glad i deg
fortalde eg til beste venen min
som skjøna alt saman (trur eg då)
og ei ro kom over oss
vi kjende oss mogne og
livserfarne

heilt til du kom og
vi snakka om alt muleg
så lenge og ivrig at eg trur 
du børjar å forstå at
det er noko eg gjetne vil
ha sagt deg
og

Tegn
På veg til å bli
gamal
gler meg over fragen
på ein blå vase
i vindaugskarmen

Pengesorger
i utringa sommarkjole
ved vegkanten
med fullmogne jordbær
i hendene
EG ER BLAKK

Misjon
Vi fortel dei sanninga
sjølv om det skal
koste dei
livet

Alt er raltivt, Thon
-es gibt ein Grensen-
sa mannen i Oslo´s
einaste gågate


Noregs boklag
1970
75 sider
Fra egen bokhylle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar