mandag 1. november 2021

Oppsummering Oktober 2021



September ble høstmåneden med mange værskifte, og fine opplevelser. Jeg og en av mine søstre dro til Italia for å besøke en kusine som bor i Toscana halve året, og driver med vin og olivenolje. Vi skulle rett og slett bli med å høste oliven, noe som både var hardt arbeid, men en fantastisk opplevelse. Og så herlig å gå rundt å plukke frukt fra trærne. En annerledes utenlandstur. 

Bøker er det også blitt tid til, av varierende kategorier.  Har vært på biblioteket og "hamstret", så en stor haug ligger på bordet, så jeg mangler ikke lesestoff i oktober!

Og et par inspirasjonssamlinger i maling smetter jeg inn, med plan om å komme igang med nye bilder utover høsten.

Norske bøker

Ane Barmen: Pappa var nesten på Woodstock (Roman) 2021

Inghill Johansen: Dette er G (Roman) 2021

May-Britt Five og Marit Rasmussen: Hvem er du? En røff guide til genenes verden (Sakprosa) 2021

Tarjei Vesaas: Isslottet (Bokhyllelesing august)

Trude Teige: Morfar pustet med havet (Roman) 2021

Nikolaj Frobenius:Svanesang (Thriller) 2021

Odd Jan Sandsdalen: Reise i tid (Dikt) Bokhyllelesing september. På etterskudd! 1960

Jean-Louis Adorsen: Cast off! (Krimnoveller) 2020 

Priyna Baines: Med restene av ine heder (Dikt) 2021 Artemisias diktutfordring



Utenlandske bøker.

Viola Ardone: Gutten fra Napoli Italiensk roman 2021

J.M.Coetzee: Jesu død 2021 Afrikansk/Australsk roman  (Nobelprisvinner)

Agota Kristof: Analfabeten (Ungarsk-fransk biografi) 2021


Annet

Besøk på Munchmuseet i Oslo. Frastøtende, fascinerende og fantastisk. (Som kunstneren sjøl)

Besøk på ny Deichmann bibliotek i Oslo. Er fantastisk bygg og en opplevelse å se aktivt bruk i alle etasjer. 

Konsert med fire flotte fiolinister, søstrene Hemsing (verdensberømte) og brødrene Larsen. Oppdal kulturhus. 

Flere kunstutstillinger i Toscana.

 


8 kommentarer:

  1. Så heldig du har vært, som har vært i Toscana. Jeg er litt sugen på en utenlandstur snart, jeg også. Mange fine bøker har du også lest. Jeg har latt meg inspirere til å låne noen av de på biblioteket. Gutten fra Napoli blant annet.
    Ha en fin november mnd. så håper jeg du får kost deg med bøker og maling. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er allerede igang med maling, har mye inspirasjon i hodet nå. Og en stor bokhaug ligger der og frister, så jeg har ingen problemer med å fylle tida. Heldige meg.

      Slett
  2. Det er så godt å ha reisende bloggvenninner, nyter å henge meg på i ånden. Også har du besøkt Munchmuseet allerede? jeg har det på ønskelisten, men frastøtende?
    Du inspirerte meg til å lese Isslottet, takk skal du ha! ellers er det bare Morfar pustet med havet, vi har felles denne måneden.
    Lykke til med neste lesemåned, jeg følger med og lar meg friste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var så heldig å få med meg nye Deichmanns bibiloteket før Toscana og Munch etterpå. Flotte hus, og fantastisk innhold i begge. Frastøtende Munchhus bare pga den massive grå bygningen,ellers er det bare fantastisk.

      Slett
  3. Herlig å lese innlegget ditt mens jeg venter på middagen i ovnen.:) Tenker spesielt på Toscana-bildene. Det er så at jeg gleder meg til å bli pensjonist:)
    Jeg skal også ta turen om det nye Munch-museet når jeg skal til Oslo neste gang. Vet ikke når det blir, men..
    Håper å få en jobbtur dit om ikke for lenge.
    Bussines og pleasure.

    Har lest Teige, Frobenius og Vesaas av av dine av dine denne gang.
    Ønsker deg en fin november Åslaug:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg nyter å være pensjonist, ja. Har aldri problemer med for mye tid! Heldig er jeg at helsa er såpass bra. Og inne i hodet blir jeg aldri gammel! God november,Anita!

      Slett
  4. Nok en fin oppdatering. Også Toscana da. Ser ut som en flott tur. Bildene lyser opp her i regnvåte Oslo :)
    Av bøkene dine har jeg kun lest Vesaas men mange av bøkene frister.

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er høsten vakker akkuat nå, ønsker ikke vinter for tidlig. Derfor godt med en tur som sitter i hodet og skaper inspirasjon til nye bilder, og det gjorde Italiatyren! Ha en fin november, Augusta.

      Slett