torsdag 13. januar 2022

Lena Lindgren: Ekko (Sakprosa) Brageprisen 2021


 

"Ekko var nymfen som snakket for mye. For dette ble hun dømt til en skjebne hvor hun bare kunne gjenta andre. 

På 2000-tallet møter vi Ekko i medieteknologien; i virale memer, skittstormer, hekseprosesser og ekkokamre. Den som får algoritmene på sin side, vinner oppmerksomhetsøkonomiens høyeste trofé: å bli sett. Og Ekkos store kjærlighet var Narcissus, han som druknet i sitt eget speilbilde. "

Forfatteren har tatt for seg hvordan teknologiverdenen har stor makt. Hun har tatt turen til Silicon Valley i håp om å møte et par  av teknogigantene der, Mark Zuckerberg, som startet facebook og Peter Thiel, som skapte Pay Pal og satser økonomisk på bl.a Facebook. Han står bak den frie kapitalismen, uten tro på demokratiet. 

Silicon Valley er en vakker dal i USA, oppkalt etter microships og silisum, Silicon. Beryktet for medieteknologi og transhumanistisk teknologi.  "Medier er forlengelse av vårt sanseaparat" . Det skal forbedre kroppen vår. Vil vi da bli et medium? Hvem skal styre oss? Skremmende tanker. Men ikke så langt unna, iflg forfatteren. Hun stille spørsmål om hvordan Silicon Valley har klart å komme under huden på oss. 

" Selv føler jeg meg ofte smittet. Hater hatet og frykter frykten. Kanskje er nettopp det algoritmenes egentlige virkning: Man radikaliseres alltid bare til sitt eget sinnelag. Fordi jeg er en tviler, blir jeg radikalisert som det: en ekstra tvilende tviler. Mer tid foran skjermen nå, og jeg kommer til å tvile meg selv opp i limingen."

Hun bruker mytologifortellingen om Narcissus og Ekko, og prøver å gi oss et inntrykk av den nye tida  gjennom Ovids fortelling. Ekko er et bilde på vår tid. Hun tar etter, hermer, imiterer og liker eller ikke liker det andre framstiller.  De store teknologigigantene kjemper om tilgang til oss på alle måter. De overvåker oss, følger oss når vi bruker mobil og data, slik at de kan fore oss med reklame og tilbud, spesielt for deg. Vi går rett inn i "ekkokamrene", og der sliter vi med å komme oss ut igjen. 

En interessant og litt skremmende analyse av vår tid, og oss som lever midt oppe i det. Her er det mange ting jeg kunne nevnt. Interessant om ressentiment, følelsen av å være underlegen, og overlegenhet.  "I raseriets tidsalder tappes vi for distinksjon. Globaliseringen fratar oss egenart, og det finnes mimetiske rivaler hvor enn vi snur oss."

Mange har skrevet om symptomene: polarisering, skittstormer, kanselleringskultur og radikalisering. Men Lena Lindgren forsøker å vise oss kilden, teknologien som driver oss framover, med eller mot vår vilje. Lurer på hvordan dette påvirker framitda vår. Spennende og interessant, og litt skremmende.  


Gyldendal
2021
181 sider
Lånt på biblioteket



3 kommentarer:

  1. Flott omtale, god og komprimert. Jeg synes denne boka er fantastisk god. Satt med blyant og streket under noe på omtrent hver side. Derfor synes jeg det er vanskelig å blogge om den, hvordan greie å fatte meg i korthet, liksom.. Sysler med en samleomtale med maks fem linjer per bok. Spørs om jeg greier det.. hehe.
    Fremtidsperspektivet kan man spekulere mye på. Hvor ender vi, hvem blir vi? Tenker på barnebarna mine, som vil leve opp under den utrolig raske utviklingen. Interessant hvordan Zuckerberg og andre forsker på hvordan vi kan bruke mobilen til telepati. Dvs det er vel Zuckerbergs drøm, mens andre forsker på det. Og Thiel og noen tusen andre rikfolk som skal fryse seg ned når de dør.. Det har vi jo hørt om tidligere, men at det nå er en stor realitet for de rikeste, det ble litt sykt..
    Så nettopp filmen "Don`t look up", der endte filmen slik- når katastrofen kom, fløy de rikeste og mektigste avgårde for å fryse seg ned, og våknet opp på en annen planet noen tusen år senere..

    SvarSlett
  2. Denne skal jeg lese, og har notert den. Nå har jeg nok med å lese "Det åttende livet" familiehistorien fra Georgia på nesten 1200 sider. Den gripenede. Kjøpte boka i sommer da en venninne skrøt av den, så januar blir mnd. med tykke bøker for meg, så får jeg se om jeg blir ferdig i løpet av mnd. Har faktisk ikke sett at noen har blogget om boka :)

    SvarSlett
  3. Jeg fikk akkurat beskjed fra biblioteket at jeg kan hente denne, ivrig å lese etter å ha lest din, og flere andres begeistrede omtaler.
    1200 sider Ingun? det var heftig. Jeg kom hjem med en på nesten 800 i går, men det blir ikke i januar :)

    SvarSlett