lørdag 14. mai 2022

Herborg Wassmo: Mitt menneske


 
I dag avsluttet jeg romanen Mitt menneske, etter å ha lest sakte, i langdrag, noen dager. Avsluttet med et sukk og oioioi! For en roman. Jeg har alltid latt meg fascinere av Wassmos litteratur, og denne romanen var ikke noe unntak. 

Romanen handler om Rut og Gorm, som vi møtte i Det sjuende møtet. Handlingen starter i 1984, og avsluttes i 2019. Gorm leder et stort handelshus i byen, han er skilt og har datteren Siri. Søsteren Marianne har prøvd å ta livet sitt. Hun var den eldste, men det var Gorm, gutten i familien som skulle ta over bedriften. Marianne bærer på en skam som gjør at hun ikke kan leve med den. 

Rut er internasjonalt kjent billedkunstner, vokst opp på øya i nord. Hennes bror ble jaget i døden da de begge var unge, og hun har ikke klart å leve i det miljøet dette skjedde. Hennes far "Emissæren" preget oppveksten hennes, og hun har brutt med familien. Sønnen Tor er igjen på øya, men de har lite kontakt. Hun har nettopp gjennmgått en skandale i kunstnerverden, da hennes tidliger elsker og gallerist har sluppet intime bilder til pressen.  

Rut og Gorm møtes, de har møtt hverandre tidligere, men det er lenge siden. De opplever nå sterke følelser for hverandre. Han bryter opp fra familiebedriften og realiserer en gammel drøm og begynner å studere i hovedstaden, der Rut har sitt atelier. Med ulike bakgrunn og etter hvert voksne barn som krever sitt, møter de motgang og problematiske valg, men kjærligheten mellom dem består. Begge er sterke personligheter i sitt yrke, noe som krever perioder med atskillelse. 

Herborg Wassmo har en sterk fortellerstemme, og denne romanen om to mennesker som begge sliter med skyldfølelse over søsken som døde alt for tidlig, som sliter mellom pliktfølelse og egne drifter for å leve et fritt liv, er blitt en fortelling som grep meg sterkt. Jeg ser at enkelte kritikere mener dette er for pompøst, melodramatisk og langtekkelig, noe jeg kanskje ser snev av, uten at det ødelegger mitt inntrykk av boka. En kunstnerroman jeg ikke vil glemme på lang tid, og anbefaler for alle som liker en sterk roman om liv, kjærlighet, kunst og død.


Gyldendal
2021
463 sider
Lånt på bibloteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar