fredag 13. mai 2022

Victoria Dalsberget: Du og jeg 2022 (Dikt) Artemisias diktutfordring mai

I mai skal vi legge ut dikt fra egen bokhylle i artemisiasverden. Det ble litt problematisk for meg, da jeg etter flytting har satt alle diktsamlingene mine på hytta, og der har jeg ikke vært i det siste. så jeg velger en diksamling jeg har lånt på biblioteket, og håper jeg er tilgitt.

En nydelig samling dikt, vakkert illustret av Alida Husby.

Samlingen har tre hovedkapitler, med titlene: Forelskelse, Tap og Kjærlighet. Det er enkle, delvis korte dikt, men de forteller mye. Tenker at disse må være fine for unge lesere, som ikke har kommet igang med diktlesing i særlig grad. Her er diktene så direkte og fortellende, samtidig som de viser at ung foreskelse som ofte fører til stor kjærlighetssorg, ikke er slutten på livet. Det kommer mange sjanser, og ny kjærlighet.

Eksempler fra samlinga:

I kapittel Forelskelse:

tenk at jeg fant deg

selv om jeg ikke lette etter noen

hvor flaks

er det mulig å ha.


Så står vi her en sommerkveld

fylt av konserter

jeg har badedrakt under genseren

jeg har hånden min i din

du lukter blåveis og øl

og vi vil aldri igjen bli

like unge som nå.


Fra Tap:

Jeg er redd for å konfrontere deg

men det verste som kan skje

er at jeg får

vondt i magen og det

har jeg jo fra før


Jeg har ikke følt meg hel

etter at vi tok slutt

men det gjorde jeg jo ikke

før heller

og underveis

kjente jeg ikke etter

kanskje handler ikke 

dette om deg

i det hele tatt,

Og så ett fra Kjærlighet:

det gir meg så mye

å være din

med deg

behøver jeg ikke

å krympe meg selv

senke stemmen

slå ned blikket

tenke føle kreve

mindre plass

du gir meg plass

jeg betyr noe




Vigmostad/Bjørke
2022
113 sider
Lånt på biblioteket

1 kommentar:

  1. Takk for fint bidrag Åslaug. Ja, du er tilgitt:) Har man ingen i hylla ulest, så har man ikke det.
    Enig med deg i at dette var enkle dikt som passer for unge diktlesere. Minner meg litt om instapoesi- kanskje er det det også.
    God helg:)

    SvarSlett