fredag 20. mai 2022

Per Petterson: Mitt Abruzzo (Dagbok/Journal)

 


Jeg dro på hytta for å være noen dager, og valgte å ta med Mitt Abruzzo som har ligget på vent en stund. På hytta i fjellbygda er det sommer, 20 grader og vær til å sitte på terrassen å lese. Og å bli fanget inn i Per Pettersons dagbok.


Mange har skrevet om boka, så jeg skal lage en kortfattet omtale, i forhold til et rikt innhold.  I januar 2021 sitter forfatteren på småbruket i Hemnes, det er kaldt ute og pandemien herjer landet. Han har bestemt seg for å skrive en journal fram til sin egen bursdag, 18. juli. Han står tidlig opp hver morgen, og vi leser om hverdagslige saker, med morgenstell inne og ute i fjøset, der sauene er., sammen med Pia, hans kone gjennom mange år.  Så går han ned til skriverhytta. Han leser daglig bøker av ulike forfattere, men sliter med å fullføre alle. Han leser De små dyder av Natalia Ginzburg, en bok han er svært glad i, og får ideen om å kalle sin journal, eller dagbok, for Mitt Abruzzo. Når restriksjonene tillater han å komme seg ut, møter han venner. Gjennom arbeidet med dagboka minnes han episoder fra barndom og oppvekst, om familie i inn - og utland. (Hans mor var dansk). Han minnes møter med forfatterkolleger, og diskusjonene om litteratur, noe han liker, og savner. Små hint til bøker han liker eller misliker, mens han samtidig skriver om snømåking, hesjing, lamming, flottbitt og koronavaksine. 


Han reflekterer over egen litteratur og tenker tilbake på den første anmeldelsen, som var "klasseydmykende". Hans første kone hadde nettopp flyttet, og han grein etter at jentene hadde lagt seg. Han har møtt mange stor forfattere, som han har kontakt med. 

Petterson mistet begge foreldrene , en bror og en niese i Scandivaina Star-ulykken. Han får fremdeles forespørsel om å skrive om dette, noe han vgerer seg for. 

En bok jeg leste med stor interesse, velskrevet, ærlig og åpen om tanker og handlinger gjennom noen måneder. Og særlig interessant å lese om hans forhold til de ulike forfatterne han nevner.


Forlaget Oktober

2021

414 sider

Lånt på biblioteket

3 kommentarer:

  1. For en fin setting å lese denne boken i. Husker jeg likte den godt, og det ser jeg at du gjorde også. Riktig god helg Åslaug!

    SvarSlett
  2. Likte denne boka veldig godt. Vurderer å kjøpe den. Nå er den på salg. God helg:)

    SvarSlett
  3. Denne var fantastisk bra, spennende og morsomt og høre om hans jobbing, lesing og alt det andre. :)

    SvarSlett