mandag 10. oktober 2022

Halvard Hølleland: Veien videre (Roman 2022)



"Thor er alene på familiens sommerhytte med sin syv måneder gamle datter. Kona er akkurat gått bort, det er snart jul og han er lammet av uforløst sorg og sinne. Han er redd for hva han har gjort, redd for at han ikke skal makte å komme seg videre og redd for at han ikke skal klare å gi datteren den tryggheten han selv manglet i sin egen rotløse oppvekst."

Thor har vokst opp på ulike steder rundt om i verden. Foreldrene har jobber utenriks hele tiden.  Selv har han også reist, for Leger uten grense blant anna. Nå har han en jobb for Utenriksdepartementet. Han har vært gift med vakre Jasmine, som ble en anerkjent valgforsker, selvstendig og ambisiøs. Hun døde plutselig i en bilulykke. Han sitter igjen med datteren, Alma.

I begravelsen til kona kjenner Thor at det bildet som tegnes av henne ikke stemmer. Og han venter på egne reaksjoner som bør komme. Etter minnstund og politiavhør dra han til hytta. Den er ikke egnet som bosted på vinteren, men han må bort.  Han tenker tilbake på det turbulente livet med Jasmine. Etter en periode med feltarbeid i England med påfølgende opphold i USA, kommer hun hjem og er forandret. Ustabil og voldelig. Han ville ut av dette, men klarte aldri å løsrive seg. Jasmines psyke vises ikke så lett utad, men Thor lider under dent uforutsigbare tilværelsen. Så blir Jasmine gravid, og det er ingen vei tilbake. De går i parterapi, som skal hjelpe de i veien videre. Thor klarer ikke å slippe tankene på hvorfor Jasmine kolliderte, etter at de hadde kranglet, og hun i sinne løp ut med bilnøklene. 
" Jeg veksler mellom å å tenke på at jeg må ta ansvar for det som har skjedd, at jeg bør ringe politiet, , samtidig tenker jeg at jeg bare må skyve det vekk, glemme alt og starte på nytt. Men jeg kommer ingen vei."

Jeg siterer fra forlaget: "En gripende roman om sorg, forsoning, vold og kjærlighet, og hvilket ansvar man bærer for andres liv." 
Anbefales!

Gyldendal
2022
216 sider
Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar