søndag 9. juli 2023

Jamaica Kincaid: Mors egen historie 1996

 


"Xuela er et produkt av slaver og koloniherrer, av undertrykte og undertrykkere. Hun er ingen opprører, men har en merkverdig evne til å bestemme sitt eget liv, på tvers av mørke livsvilkår. Faren er politimann og har makt. Han gir datteren en utdannelse, men ingen kjærlighet, og han setter henne bort til andre når ansvaret blir besværlig. Han bidrar til hennes illusjonsløse måte å møte andre menn på; den ene hun kunne elsket, andre hun burde avvist. Forfatteren er født i 1949 på Antigua, en av de vestindiske øyer, og sytten år gammel flyttet hun til USA. Dette er hennes første bok på norsk."

Jeg las boka Lucy, som kom ut sist år. Den handlet om en sterk og opprørende tenåring, en bok jeg likte godt. Fikk lyst til å lese mer av Jamaica Kincaid , og det ble da Mors egen historie, som er en roman om en mor hovedpersonen aldri ble kjent med, da hun døde i barselseng da hun ble født. Faren er politi,  han setter ansvaret for datteren over til vakekonen, og senere til sin nye kone. Ingen av disse kan gi Xuela en mors nærhet. Hun utvikler seg til å bli en hard og sårbar kvinne, som opplever å bli utnyttet og hundset, men overlever ved å innfinne seg med sin skjebne. Den karibiske kolonihistorien er hennes.

"Jeg spør: Hva er det som får verden til  vende seg mot meg og alle dem som ser ut som meg? Jeg eier ingenting, jeg tar ikke et overblikk over noe når jeg stiller dette spøsrmålet; et svar så overdådig at det vil fylle bind på bind, folder seg ikke ut foran meg. Når jeg stiller spørsmålet, fylles stemmen min av håpløshet. "  en dag kommer den ikke mer. 

"Nuet er alltid fullkomment. Hvor lykkelig jeg enn hadde vært en gang, så lengetr jeg ikke tilbake til det. Nuet er alltid den stunden jeg lever for. Fremtiden vil jeg aldr lengte etter, den kommer, eller så kommer den ikke; en dag kommer den ikke mer."

Jamaica Kincaid er en spennende forfatter, det er ikke mulig å lese det hun skriver uten å beveges. Men har lest at oversettelsen i denne boka ikke er god nok, så sikkert en fordel å lese den på originalspråket.



Cappelen Damm
2023, tidligere gitt ut 1997
187 sider
Oversatt av Kari og Knut Risvik
Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar