fredag 7. juli 2023

Knut Hamsun: Det vilde Kor. Artemisias diktsirkel april/juni. Les en klassiker.

 

I tida april til juni skulle vi lese  dikt , en klassiker Jeg ble litt seint ute, men fant igjen denne diktsamlingen i bokhylla mi, og dermed  valgte jeg Knut Hamsun. Det er Anita med bloggen Artemisias verden som oppfordrer oss til å lese dikt. https://artemisiasverden.blogspot.com/p/diktsirkel-2023.html

Dette er Hamsuns eneste diktsamling, gitt ut i 1904. Den består av 61 dikt, alt fra lette, humoristiske dikt, til kjærlighetsdikt og videre til  opprørske og formanende dikt. Her er mye vakkert, i Hamsuns stil, ekte og velskrevet. Lenge siden jeg las dikt av ham, så dette ble en fin opplevelse, igjen.

Hamsun hadde skrevet dikt fra han var liten gutt, men det ble bare en diktsamling. 

Et par eksempler:

Efter festen

Jeg hører kun Nirvana spille
Alverden sover, Dagen gryr
En Lom har skremt sig selv og flyr,
saa ligger Vandet atter graatt og stille

Det suser dødt i mine Øren...
Jeg minnes kun fra festens larm
den Storm som løftet hendes Barm
og saa det sidste røde Smil i Døren.


Din Aande dufterd af Violer,
hvem var det for, du Pige smaa?
Mig var det ei du aandet paa.
O du og han var lig to vilde Foler!

Jeg hører kun Nirvana spille;
Alverden sover, Dagen gryr.
Jeg slukker hvad hun slog i Fyr,
såå ligger Hjærtet atter graatt og stille.

Tonen

Det synger i mig en Tone,
den kendes saa tung og saa gul af Guld,
jeg selv blir en herre af Rigdom fuld,
en Konge i Kaabe og Krone.

Staar natten stum mot min rude
da synger den aguldlyd igennom mit Sind,
den slynger min Tanke fra Tind til Tind
til mange Verdner der ute.

Den bær mig til andre Kloder,
hvor Stjærnene svømmer som Ø efter Ø,
Det er som mit Hjærte af Lykke skal dø
til lange brusnede Noder.


3 kommentarer:

  1. Det hadde jeg ikke fått med meg, at Knut Hamsun også har skrevet dikt. Jeg som har hans samlede verker i hyllen min, skal sannelig ta en titt på dem når jeg kommer hjem fra ferie.
    Håper du nyter sommeren Åslaug!

    SvarSlett
  2. Så kult med dikt av Knut Hamsun, jaggu var de fine.:) Har ikke lest disse.
    Skvatt litt da jeg leste denne strofen: "Jeg hører kun Nirvana spille;"...
    Kan umulig ha vært bandet Nirvana med Kurt Cobain;)

    SvarSlett
  3. Ps. Takk for fint bidrag. Helt ok å være sent ute i år:)

    SvarSlett