tirsdag 4. juli 2023

Oppsummering juni 2022



En tettpakket juni måned er over. Fantastisk sommervær preget måneden. Jeg har tilbragt fine dager på Hvaler og vært sammen med venner på hytta, der vi har malt sammen. Jeg har opplevd en tragisk hendelse i familien, som alltid vil prege oss alle. Jeg har opplevd å møte slekt jeg sjelden eller aldri har møtt. I Skaun, hvor jeg bor nå,  er Kristin Lavrandsdatter hedret med festivaldager hvert år, med mange kulturelle tiltak. Gården Husaby lå her og den gamle  kirken i Skaun blr bygget på 1200-tallet, og er beskrevet i Sigrid Undsets bøker.
Jeg skriver fortsatt svært få omtaler, og kjenner at jeg trives med nedtrapping av bloggen. Men samtidig savner jeg det også, så jeg må vurdere om jeg skriver mer utpå høsten. Men jeg har så mange aktiviteter å holde på med, så begrensningene ligger der. Her er iallefall junilesningen min:

Norske bøker

Aasne Linnestå: Sommer i mørket 2023 Roman
Omtale.
Marte Roa Syvertsen: Ungdomshjernen Vill og visjonær Sakprosa 2022 Sakprosa. Ikke skrevet omtale. Oppklarende bok for å forstå ungdom bedre.
Roar Ræstad: Glasgow Kiss Roman 2023 Lest halvveis, falt ikke i smak.
Maria Børja: Hele verden skal elske oss Noveller 2023 Ikke skrevet omtale.
Berit Ås, Dagrun Grønbech :Dikt i utvalg 2022 Interessant om Ås om livet og diktene hennes.
Kristin Valla: Egne steder Roman 2023.Omtale.
Therese Lund Stathatos: Det vi ikke sier Roman 2019 Påbegynt i mai, lest ferdig i juni. Elsker bøkene til denne forfatteren. Denne er oppfølgeren til Min ulydige mor.
Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter, 3 bøker samla. Bursdagsgave, Skal leses over lengre tid.
Ann_Christin Gjersøe: Piken i snøen 2022 Roman Serie.  Oppdaget at det var serie når det nærmet seg slutten. Spennende kjærlighetsroman, men kommer nok ikke til å lese videre.        

Utenlandske bøker

Naja Marie Aidt: Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake.2017 Dansk sakprosa, Ikke skrevet omtale. Bra bok om sorg.


Annet

Kunstutstilling med bilder av Lisa Aisato, Hvaler

Foredrag av Vigdis Hjorth om boka Kristin må vekk

Konsert i Børsa kirke Kristinfestivalen. 

En av de sise dagene i juni drar jeg sammen med datter og hennes to sønner til Kroatia, en uke. 

                                                             Junikveld i Buvika


1 kommentar:

  1. Ja, det er opp og ned i bloggverden for flere, men hyggelig at du er innom. Jeg har bare lest Kristin Lavrandsdatter av dine, og den har jeg lest flere ganger allerede, en vakker og nydelig historie. Ha en fin tur til Kroatsia og kos deg :)

    SvarSlett