fredag 1. september 2023

Artemisias Diktlesesirkel Utenlandske dikt. Selma M Yonus: Vuggesang for liten kriger. Irakiske dikt.


"I korte blaff av intens lengsel og smerte skildrer Selma M. Yonus' dikt en kjærlighetshistorie som lever videre etter at den elskede er død. Med rå ømhet, svart humor og sanselighet føres leseren inn i et indre landskap hvor fortiden er minst like synlig som nåtiden, og landegrenser viskes ut. I Yonus' tydelig artikulerte mørke er søvnen og døden tvetydige størrelser som jeget både kjemper mot og trekkes mot - og aldri slipper av syne. Det ufravendte blikket blottlegger erfaringer knyttet til krig og flukt, men også hvor dypt problematisk døden er i ethvert liv. Vuggesang for liten kriger har blitt skrevet fram parallelt på arabisk og norsk, og inngår i en planlagt serie med tospråklige diktbøker. "

Endelig ble det dikt fra et annet land, og jeg fant denne diktsamlingen på biblioteket i dag. Leste igjennom hele greia på kort tid, da dette fenget meg. Nydelige, triste, sterke og ømme dikt. Forfatteren er fra Irak, men nå bosatt i Stavanger. og hvert dikt er også gjengitt på irakisk. Leser en gang til nå, og velger disse dikta som smakebiter. Kunne tatt med hele samlinga, gripende vakkert.

Hver natt 
åpner jeg døren til rommet ditt
for å forsikre meg at
fraværet ditt er der.

Hver morgen griper jeg samme kniv
og skjærer opp samme sår
stadig, igjen og igjen
i et tafatt forsøk på
å drepe det.

Vi skal synge til morgenen kommer
Ja, det skal vi.
Men jeg vil ikke dø etterpå.
Hundre år er ikke nokg om 
til å tegne lyden av "jeg elsker deg"
på leppene dine.

Vi trodde lykken lå på den andre siden av grensen.
Vi reiste bort og krysset havet.
Vi visste ikke at lykken har
sine egne grenser.

Du vet ingenting om "Nordens sol"
Den er akkurat som deg
Kald i møtet
sviende ved avskjeden.

Eksilets gud,
ikke lytt til lyden av kuler.
Den kommer til å drepe stemmen din i hjertet mitt
før den dreper meg.
Jeg
ønsker å beholde troen.

Aschehoug
2022
Utgitt i en serie, Parallell, som består av tospråklige diktbøker skrevet av poeter som bor i Norge. 

1 kommentar:

  1. Heisan Åslaug .Takk for flott bidrag:) Jeg har vært bortreist noen dager og ikke hatt med Mac´en, men jeg skal lese dette mer grundig i morgen eller så:)

    SvarSlett