onsdag 17. juli 2024

Sven G.Simonsen: Mørkefall Krim



Fra forlaget:

En gruppe konspirasjonsteoretikere er samlet på et bedehus på Østre Toten. De diskuterer verdenssituasjonen og tonen er gemyttlig - helt til en ukjent mann reiser seg og anklager de andre for å være veikinger og pratmakere. Handling må til, målrettet og kraftfull, erklærer han, før han forsvinner. En ung kvinne som også deltar på møtet, er nysgjerrig og følger etter ham. Dagen etter blir kvinnen funnet drept like i nærheten.
Den drepte er VG-journalisten Elise Tellefsen, en venninne av Liv Eriksson. Elise jobbet undercover med en bok om norske konspirasjonsmiljøer. Mens politiet jakter på drapsmannen, allierer Liv seg med Mikael, en kollega av Elise. De to starter sin egen jakt.


Mørkefall er den tredje, frittstående boken i serien om psykolog Liv Eriksson, og jeg har også lest de to første, Risiko og Crux, to bøker jeg virkelig falt for. Velskrevet, handlingsmettet og spennende, og med en "skruppelløs" og tøff hovedperson som alltid er ute etter rettferdighet og orden. Gledet meg derfor til å lese Mørkefall.

Handlingen er lagt til Østlandet, der vi i hovedsak er på Elverum. Psykolog Liv Erikssons venninnne journalisten Elise, blir drept etter at hun deltok i et privat møte på et bedehus på Toten. Hva var grunnen til at hun var der, og hvorfor ble hun drept i etterkant av møtet? Sammen med VG-journalist Mikael Osmundsen, som også var venn og kollega av den drepte,  går de igang med å utforske saka. Livs bror Magnus, som er dataekspert blir også koblet inn. Et trivelig bekjentskap fra Kjærringøy, hvor han bor.  I etterforskningen møter de mange konspirasjonsteorier, bygd på økofascisme, forvridde ideer om naturvern, høyreekstremisme og vaksineskrekk.  Et skremmende miljø som ikke er uten fare å bevege seg i.  

 En utrolig dramatisk og spenningsfylt bok, som jeg fikk stor problemer med å legge fra meg. Ingen pustepauser, noe som førte til at jeg ble svært lite sosial for de som ferierte sammen med meg dette døgnet. 

Boka har korte kapitler med klar oversikt over hvor vi befinner oss til enhever tid, noe jeg liker godt. Et godt og utspekulært plott, et drivende tempo og med mennesker som er svært virkelige og realistiske, gjør boka til en slik krim jeg ønsker å underholde meg med. Trilogien om Liv Eriksson er rett og slett GOD krim!

Gleder meg til neste bok!



Storyline
2024
317 sider
Med hilsen fra forfatteren

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar